عبور وزن دام‌های سنگین از مرز ۸۰۰ کیلوگرم

رییس شورای تامین دام کشور از افزایش ۸۰۰ کیلوگرمی وزن دام‌های سنگین به دلیل ازدیاد و انباشت خبر داد و گفت: صنعت دامپروری از سال گذشته تاکنون به دلیل مازاد دام سنگین ضرر و زیان سنگینی را متحمل شده است.

منصور پوریان افزود: سال گذشته دامداران و دامپروران با مشکل مازاد تولید روبرو بودند که انتظار می‌رفت با افزایش مصرف در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ و تدابیر دولت برای صادرات دام زنده و خرید تضمینی گوشت قرمز این مشکل تاحدودی برطرف شود.
وی اظهار داشت: اما با شیوع کرونا و تعطیلی مراکز خرید و فروش، طباخی ها، رستوران ها، تالارها و هتل ها مصرف به شدت کاهش یافت و ضرر دامداران و دامپروران جبران نشد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش های مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک کشور ۶۵ میلیون راس در فصل زمستان است که با زایش های بهاری این جمعیت به ۷۵ میلیون راس می رسد که این امر در انباشت دام سنگین تاثیرگذار است.
رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: اکنون در فصل بهار با زایش های جدید گوسفند، بز، گوساله و حتی گاومیش روبرو هستیم که این بر حجم انباشتگی دام می افزاید.
پوریان وزن متعادل برای دام سنگین را نزدیک ۴۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: چنانچه وزن دام سنگین افزایش یابد، علاوه بر کاهش کیفیت گوشت و افزایش وزن استخوان، هزینه های تولید از جمله خوراک دام هم روند صعودی پیدا می کند که برای تولیدکنندگان نگران کننده است.

وی اضافه کرد: همچنین افزایش وزن دام سنگین علاوه براینکه میزان استخوان و چربی را افزایش می دهد، موجب کاهش حجم گوشت می شود.
رییس شورای تامین دام کشور افزود: طبق گزارش های استان ها اکنون بخش عمده جمعیت دام‌ سنگین کشور دارای وزن بالای ۸۰۰ کیلوگرم هستند که چندان بازار پسند نیست.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان اکنون با معضل جدی مازاد دام سنگین روبرو هستند و ادامه این روند می تواند تولید گوشت قرمز امسال را با مخاطراتی روبرو کند.
پوریان خاطرنشان کرد: این درحالیست که در ماه های پایانی سال ۹۸ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام برای جلوگیری از ضرر دامداران و دامپروران و استمرار تولید گوشت قرمز برای سال ۹۹، مجموعه‌ای متشکل از جلوگیری از واردات گوشت قرمز، صادرات محدود دام زنده سنگین و خرید تضمینی گوشت قرمز را به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده بود.