مخالفت مرغداران با سیاست های کارگروه تنظیم بازار/ از تولیدکنندگان حمایت نمی شود

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با بیان اینکه سیاست های کارگروه تنظیم بازار به نفع بخش تولید نیست، گفت: دولت حتی در شعار هم از تولید کنندگان حمایت نمی کند.

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در این خصوص گفت: صنعت مرغداری همواره از تصمیمات غیرفنی و غیرکارشناسی کارگروه تنظیم بازار و مرغ در موارد متعدد آسیب دیده و می‌بیند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار در قبال مرغداران گوشتی همواره از موارد چالش برانگیز و مورد بحث تشکل‌های مرتبط با این صنعت بوده است. این چالش‌ها و اختلافات در تعیین قیمت نهاده‌ها ، برنامه ریزی تولید، صادرات و واردات ،خرید و فروش حمایتی مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت مصوب مرغ و جوجه و کلا سیاست‌گذاری‌های صنعت مرغداری همواره وجود داشته است.

وی افزود: قیمت‌های مصوب کارگروه تنظیم بازار بدون در نظر گرفتن قیمت واقعی تولید در بازار، بدون اخذ و یا توجه به نظر کارشناسان و تشکل‌ها و حتی وزارت جهاد به عنوان متولی تولید و با تأخیر فراوان اتخاذ می‌شود؛ به عنوان مثال در حالی که به نسبت مصوبه مردادماه سال ۹۸ ما با حداقل ۲۵ درصد افزایش قیمت در مولفه های تولید مواجه بودیم، این کارگروه بدون حضور و اخذ قیمت کارشناسی از تشکل‌ها و حتی وزارت جهاد، در اقدامی عجیب و شتابزده افزایش ۷ درصدی مرغ و جوجه را تصویب کرد که اقدامی غیر کارشناسی و بر ضد تولید است و به هیچ وجه مورد تأیید فعالان نمی‌باشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور به ناتوانی دولت در تامین و توزیع مولفه‌های تولید با نرخ مصوب اشاره کرد و گفت: در حالی که سالانه میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین ذرت و سویا اختصاص داده می‌شود، اما حداقل نیمی از این نهاده‌ها به نرخ مصوب دست مرغدار نرسیده و در اصل مابه التفاوت ارز اختصاصی با قیمت بازار در سایه عدم نظارت و توزیع نامناسب به جیب سودجویان رفته و به نوعی هرز میرود و تاوانش را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می دهند.

وی قیمت فعلی ذرت در بازار را ۲ هزار و ۳۵۰ تومان و سویا را ۴۵۰۰ تومان اعلام نمود در حالی که قیمت مصوب ذرت هزار و ۵۰۰ تومان و سویا ۲۴۵۰ تومان است.

اسدالله نژاد به برنامه ریزی غلط کارگروه تنظیم بازار در سایه هدایت وزارت صمت اشاره کرد و گفت: تفکرات غلط وزارت صمت در مبحث جوجه‌ریزی باعث شد تا در چند ماه گذشته بیش از ۲۵ میلیون قطعه جوجه در ماه بیشتر از نیاز واقعی بازار تولید و روانه واحدهای مرغداری شود که این امر ضمن ایجاد سناریوی تلخ موسوم به جوجه‌کشی باعث شد با برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا، زیان بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی به مرغداران گوشتی و واحدهای مرغ مادر در از اسفند ماه گذشته تاکنون رقم بخورد و بسیاری از تولید کنندگان را در معرض ورشکستگی قرار دهد.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور به لزوم جبران خسارات وارده به مرغداران اشاره کرد و افزود: استمرار و پایداری تولید با زیان‌های ۶ ماه گذشته مرغداران به شدت دچار مخاطره شده و دولت حتی در شعار هم حمایتی از مرغداران ‌نمی‌کند و لازم است با درایت و تدبیر منافع مرغداران تامین، زیان‌های وارده جبران، موانع تولید برطرف و امید به تولید ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به رویکرد نامناسب این شرکت اشاره کرد و افزود: در بحران چند ماه گذشته سود حاصل از خرید حمایتی توسط این شرکت عاید مرغداران نشده است. چون طرف قرارداد این شرکت مرغداران نبودند و قراردادهای شرکت پشتیبانی عموماً با کشتارگاه‌ها بوده است. همچنین تامین و توزیع نهاده‌ها توسط این شرکت نیازمند بررسی دقیق بوده و به نظر می‌رسد که حمایت‌های مالی سالیانه از این شرکت در راستای حفظ منافع تولیدکنندگان ، به بیراهه رفته و می‌رود.

اسدالله نژاد شرط توفیق در صادرات مرغ و جوجه را سیاست‌گذاری پایدار و مستمر و پرهیز از سیاست‌های مقطعی و شتابزده عنوان کرد و افزود: بازار صادرات برای تجار داخلی و خارجی نیازمند ثبات و پایداری در تعرفه، قیمت و زمان و نیز تبادل ارز است و تا زمانی که به نقطه ثبات در این زمینه نرسیدیم صادرات نمی تواند مستمر و قابل توجه باشد و متاسفانه مبحث صادرات مرغ در کشور تابع تصمیمات خلق الساعه است و نمی‌توان برای افزایش تولید با رویکرد صادرات به آن دل بست.

فارس