افزایش تعداد دوره‌های تولید مرغ از چهار بار در سال به هشت بار

باید بتوانیم با استفاده از فنّاوری‌های روز، برنامه‌ریزی مناسب و بهبود تغذیه دام ضریب تبدیل غذایی را افزایش دهیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در آیین گشایش نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، نهاده‌های دامی را از عوامل اصلی توسعه پایدار دام و طیور دانست و گفت: در تولید محصول نهایی فاکتورهای ژنتیکی، عوامل محیطی و به‌طور ویژه خوراک دام هم از جنبه بهداشتی و هم ازلحاظ توازن غذایی دخیل هستند.

حسن رکنی با اعلام اینکه 70 درصد از هزینه‌های تولید در بخش خوراک دام است، افزود: لذا با استفاده از فنّاوری‌های روز، برنامه‌ریزی مناسب و بهبود تغذیه دام می‌توانیم ضریب تبدیل غذایی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما برای داشتن دو میلیون تن گوشت مرغ، دو میلیون 700 هزار تن مرغ زنده در مرغداری‌ها پرورش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ضریب تبدیل غذایی در کشور که مرغداری‌ها را سالانه نیازمند هشت میلیون تن خوراک دام برای تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ می‌کند، اگر بتوانیم ضریب تبدیل غذایی را به یک‌دهم بهبود دهیم 900 هزار تن در منابع و نهاده‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه ما در کشور با چهار دوره پرورش در سال به این مقدار تولید رسیده‌ایم، ادامه داد: با شرایط موجود می‌توانیم بدون اضافه کردن ظرفیت‌ها و تغییر زیرساخت‌ها تنها با افزایش توانایی‌های تولید، تعداد دوره‌های پرورش را تا هشت دوره در سال که باعث 50 درصد افزایش تولید می‌شود، ارتقاء دهیم.

رکنی تصریح کرد: درگذشته از کشورهای بزرگ واردکننده پروتئین بودیم، اما در حال حاضر ازلحاظ نیاز به مواد پروتئینی با منشأ دامی تأمین هستیم و اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم، باید اهداف صادراتی داشته باشیم که این موضوع نیازمند تولید با استانداردهای جهانی و کیفیت بالا است.

به گفته وی، همچنین با بالا بردن بهداشت خوراک دام، می‌توان باعث نمایان شدن هر چه بیشتر استانداردهای لازم در گوشت و مرغ شد.

رکنی در پایان از ادامه پرداخت یارانه شیر خبر داد و تأکید کرد: 225 میلیارد تومان یارانه برای سه ماه نخست سال در نظر گرفته شد که 50 درصد آن به‌حساب جهاد کشاورزی استان‌ها واریز شد و 21 میلیارد تومان آن نیز برای کمک به نقدینگی دامداران مستقیم به‌حساب آن‌ها واریزشده است.

در این همایش 88 شرکت معتبر داخلی و خارجی مرتبط با خوراک دام، طیور و آبزیان حضور خواهند داشت که حدود 70 شرکت از کشورهای آمریکا، کانادا، هلند، فرانسه، دانمارک، بلژیک، اتریش، مجارستان، اسپانیا، ترکیه و چین آخرین دستاوردهای خود درزمینهٔ خوراک دام، طیور و آبزیان در معرض دید عموم قرار خواهند داد.