نبود برنامه‌ریزی عامل کاهش جوجه یک روزه/ روانه مرغ به کشتارگاه به دلیل نبود خرید تضمینی تخم‌مرغ

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: عدم برنامه‌ریزی باعث شده که در هشت ماه گذشته جوجه یک روزه کاهش پیدا کند و ۱۰ میلیون جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شود.
ناصر نبی پور در گفت‌وگو با میزان، درباره علت گرانی اخیر تخم‌مرغ و وضعیت بازار تخم‌مرغ گفت: زمانی که مسئولین قیمت خرید تضمینی برای خرید تخم‌مرغ می‌گذارند به‌محض اینکه قیمت خرید تضمینی کاهش پیدا می‌کند دیگر خریداری نمی‌کنند و مرغداران دچار ضرر شده بنابراین سرمایه خود را سریعاً به فروش می‌رساند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: مسئولین در آذرماه ۱۳۹۹ قیمت تخم‌مرغ را ۱۴ هزار تومان اعلام کردند، ولی در بازار ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: در اسفند۹۹ قیمت تخم مرغ کیلویی مرغ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان شد یعنی ۴ هزار تومان زیر قیمت خرید تضمینی و این در حالی است که شرایط را رها کرده و دیگر تخم‌مرغ را خریداری نکردند بنابراین مرغداری که حدود پنج هزار تومان ضرر کرده دیگر تخم‌مرغ نگهداری نمی‌کند و مرغ را به کشتارگاه می‌فرستد پس زمانی که مرغ به کشتارگاه می‌رود دچار کمبود تخم‌مرغ می‌شویم و از طرفی برنامه‌ریزی نیز وجود ندارد عدم برنامه‌ریزی باعث شده که در هشت ماه گذشته جوجه یک روزه کاهش پیدا کند و ۱۰ میلیون جوجه ریزی نسبت به سال مشابه کمتر شود.

نبی پور اظهار کرد: در حال حاضر کرایه حمل‌ونقل، حقوق کارگران و … افزایش پیداکرده و این عوامل در قیمت تخم‌مرغ نیز تأثیر گذار است بنابراین دیگر قیمت تخم‌مرغ روی ۱۴ هزار تومان باقی نمی‌ماند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: از آذرماه سال گذشته ذرت ۴ هزار تومان و سویا ۶ هزار تومان گران شده که تمامی این مسائل باعث ضرر است و مرغ را روانه کشتارگاه می‌کند.

وی بیان کرد: مشکل اصلی در حال حاضر دخالت دولت در مسائل است در خصوص نظارت حق دارد، ولی حق دخالت ندارد.

نبی‌پور افزود: تخم‌مرغ میانگین قیمت تخم مرغ درب مرغداری ۱۸ هزار تومان است درحالی که معاون وزیر یک ماه می‌شود که قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان را به وزیر اعلام کردند، ولی وزیر اعلام نمی‌کند.