وجود یک‌میلیون تن ظرفیت مازاد مرغ و تخم‌مرغ

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یک‌میلیون تن ظرفیت مازاد تولید مرغ و تخم‌مرغ داریم، گفت: باوجود سابقه تاریخی ایران در صادرات کشمش، اما بورس صادرات این محصول در اختیار ترکیه است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز در چهل و سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تولید در کشور ما با سازوکار موجود، اقتصادی نیست، اگر تولیدی هم داریم از گوشه و کنار و حاشیه آن چیزی کسر می‌کنیم که بتوانیم به تولید ادامه دهیم که این موضوع هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فضای کسب‌وکار، تجهیز منابع از گونه موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: متأسفانه سازوکارها به‌گونه‌ای است که حتی آنجا هم که تولید داریم، نمی‌توانیم به بازار هدف برسیم و به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه اگر پولی داریم، سعی می‌کنیم تا آن کالا را از سایر کشورها وارد کنیم و بخش خصوصی بیشتر از این موضوع رنج می‌برد.

وی گفت: 7-8 محصول پایه‌ای داریم که در بازارهای جهانی قدرت خوبی دارند، ولی برخی اوقات با ایجاد محدودیت فقط مانع ایجاد می‌کنیم، به‌عنوان‌مثال در حوزه مرغ و تخم‌مرغ بحران داریم، درحالی‌که بیش از یک‌میلیون ظرفیت مازاد تولید داریم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی اعمال محدودیت بر سر راه تولید چیزی جز به معنای کاهش سرمایه‌گذاری و از توجیه افتادن طرح‌های اقتصادی در پی ندارد.