تخم‌مرغ تا اردیبهشت ۹۴ ارزان است

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه روزانه حداقل ۲۵۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که حدود ۵۰۰ تن آن مازاد است، گفت: تخم‌مرغ تا اردیبهشت ۹۴ گران نمی‌شود.

سید فرزاد طلاکش با بیان اینکه وضعیت بازار تخم‌مرغ تغییری نکرده است، اظهار داشت: باوجودی که روند صادرات بسیار خوب است و در برخی روزها بیش از ۵۰۰ تن تخم‌مرغ از کشور به مقصد عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود؛ مازاد تولید آن‌قدر زیاد است که این صادرات نیز تأثیری بر شرایط حاکم ندارد.

وی با اشاره به اینکه مازاد تخم‌مرغ حدود ۱۵۰ هزار تن در کل تولید است، گفت: روزانه حداقل ۲۵۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که حدود ۵۰۰ تن آن مازاد است.

طلاکش اضافه کرد: از طرفی چون مازاد تولید مرغ گوشتی نیز زیاد بوده است برخی از شرکت‌های مرغ مادر تخم‌مرغ خود را تبدیل به جوجه نکرده و به‌عنوان خوراک وارد بازار کرده‌اند.

وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را ۳۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود:این میزان ۱۰۰۰ تومان زیر قیمت تمام‌شده تولید است ضمن اینکه کل صادرات ما از ابتدای سال تاکنون حداکثر ۴۵ هزار تن بوده است.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با بیان اینکه ما با کمک دولت تدبیر جدیدی برای کنترل جوجه ریزی اندیشیده‌ایم، اضافه کرد: ما یک جدول جوجه ریزی تنظیم کرده‌ایم که جوجه ریزی باید کاهش یابد، اعداد آن نیز ماه به ماه (از آذر ۹۳ تا پایان اسفندماه ۹۴) مشخص‌شده که در هرماه چقدر جوجه باید وارد صنعت شود.

طلاکش با اشاره به اینکه دولت این موضوع را به شرکت‌های مرغ مادر و استان‌ها ابلاغ نموده و شرط موفقیت این کار مدیریت آن است؛ گفت: راه مدیریت نیز انجام جوجه ریزی با حواله است که دولت این کار را نیز انجام و حواله را در اختیار اتحادیه میهن قرار داده ولی شرکت‌های مرغ مادر هنوز همکاری کامل در این زمینه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورت‌ کنترل جوجه ریزی ممکن است شرایط از اردیبهشت ۹۴ بهتر شود ولی اگر این تدبیر انجام نگیرد ما در سال ۹۴ نیز اوضاعی به‌مراتب بدتر از امسال خواهیم داشت.

طلاکش در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ افزود: نه‌تنها تا اردیبهشت سال آینده افزایش قیمتی نداریم ممکن است با کاهش قیمت نیز مواجه شویم.

به گفته وی میزان تولید تخم‌مرغ کشور در سال جاری ۹۲۰ هزار تن است.