واردات ۱۵ هزار تن مرغ در مقابل صادرات ۴۵ هزار تن مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ضریب خوداتکایی کشاورزی در هنگام تغییر دولت قبلی به فعلی حدود 65 درصد بود که هدف‌گذاری ما افزایش این ضریب به ابتدای دولت قبل یعنی 85 درصد است.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران در محل وزارت جهاد کشاورزی گفت: ضریب خوداتکایی کشاورزی در هنگام تغییر دولت قبلی به فعلی حدود 65 درصد بود که هدف‌گذاری ما افزایش این ضریب به ابتدای دولت قبل یعنی 85 درصد است.

وی افزود: توازن صادرات و واردات در بخش کشاورزی در شرایط فعلی منفی است و بیشتر واردات محور است و در تلاش هستیم، در یک دوره 10 ساله این توازن را به صفر برسانیم و بعد صادرات را به سمت مثبت حرکت دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی از کشورهای متقاضی محصولات کشاورزی نسبت به ثابت نبودن قوانین صادراتی معترض هستند، گفت: در موضوع صادرات باید قانون خوب داشته باشیم، تا در عرصه‌ بین‌المللی به صادرات کمک کنیم.

رکنی اظهار داشت: همچنین باید نگاه را تغییر دهیم و واردات را همیشه منفی نبینیم، زیرا برخی از کشورهای برتر درزمینهٔ صادرات بذر خودشان درزمینهٔ واردات بذر هم در رتبه‌های خوبی قرار داشته‌اند و جزء 5 کشور اول بوده‌اند.

ایران 2 درصد از مرغ دنیا را تولید می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که در دنیا این میزان حدود 100 میلیون تن است و بنابراین 2 درصد تولید مرغ دنیا در ایران اتفاق می‌افتد.

رکنی با بیان اینکه جمعیت ایران 1.2 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: بنابراین سرانه تولید در کشور ما در تولید مرغ دو برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: سرانه تولید مرغ در کشور بین 25 تا 26 کیلوگرم است ولی در دنیا بین 12 تا 13 کیلوگرم است.

رکنی اظهار داشت: از 100 میلیون تن گوشت مرغ حدود 85 درصد صنعتی و 15 درصد در واحدهای سنتی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای اطراف فرصت خوبی برای صادرات گوشت مرغ تولیدی کشورمان را فراهم می‌کنند، گفت: از حدود 85 میلیون تن گوشت مرغ صنعتی تولیدشده در کشور 10 میلیون تن تجارت و تبادل می‌شود که از این 10 میلیون تن حدود 3 میلیون تن به کشورهای اطراف ازجمله عراق و افغانستان صادر می‌شود.

واردات ۱۵ هزار تن مرغ در مقابل صادرات ۴۵ هزار تن مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیش‌بینی‌شده بود سال گذشته حدود 50 هزار تن واردات گوشت مرغ داشته باشیم اما فقط 15 هزار تن واردات داشتیم و 45 هزار تن صادرات گوشت مرغ در سال گذشته انجام شد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 55 هزار تن صادرات گوشت مرغ داشته‌ایم و تا این لحظه نسبت به‌کل صادرات سال گذشته 25 درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: نگاه ما نگاهی صادرات محور است و باید از واردکننده به صادرکننده تبدیل شویم، چراکه در این زمینه ظرفیت خوبی داریم و فقط بازار عراق ظرفیت 600 هزار تن برای صادرات گوشت مرغ را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جلسه‌ای با رئیس سازمان حج اظهار داشت: برخی کشورها مثل عربستان که زائران ایرانی در آنجا تردد می‌کنند، فرصت خوبی را برای صادرات گوشت مرغ برای ما به وجود می‌آورد به‌طوری‌که سالانه بخشی از گوشت مرغ تولیدی را می‌توانیم برای تأمین گوشت مرغ موردنیاز زائران در آن کشور فراهم کنیم.

وی افزود: عربستان سالانه 870 هزار تن نیاز به واردات گوشت مرغ دارد.

مجوز جدید مرغداری صادر نشده است

وی افزود: اصلاح ساختار در بخش طیور از شش ماه پیش آغازشده و هیچ‌گونه مجوز جدیدی برای واحد جدیدی صادر نشده است بلکه در تلاش هستیم تا با استفاده از تسهیلات تمام واحدهای موجود را به‌روز کنیم و واحدهای قدیمی را به سیستم اتوماسیون مجهز کرده و ساختار آن‌ها را تغییر دهیم.

وی افزود: در مقطع فعلی بنا نداریم، گسترش کمی داشته باشیم، بلکه به دنبال افزایش کیفیت هستیم و از 26 هزار واحد 6 هزار واحد را بهینه کرده‌ایم و برای سال جاری با اختصاص 25 درصد تسهیلات بلاعوض درصدد هستیم، تا راندمان واحدهای موجود را بالا ببریم.

وی افزود: همچنین یکی از بحث‌های ما زنجیره تولید است که عملیات آن از سال گذشته آغازشده و در این زنجیره بخش‌های مختلف در تولید مؤثرند و در کنار هم قرار می‌گیرند و با تشکیل چنین زنجیره‌هایی که بازار مصرف داشته باشد تولید‌کننده دغدغه عرضه محصولات تولیدی را ندارد.

لاشه مرغ سبک از کیفیت بیشتری برخوردار است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش سن کشتار مرغ سبب بهبود ضریب تبدیل می‌شود گفت: زمانی که چربی در محوطه بطنی مرغ ذخیره می‌شود، دانی را که باقیمت بالا وارد کرده‌ایم به‌جای تبدیل به پروتئین مفید با هزینه بالاتر و خوراک بیشتر به چربی تبدیل می‌شود.

وی افزود: فرهنگ مصرف مرغ درشت فرهنگ غلطی است و همه به دنبال خرید مرغ درشت هستند و باید کاری کنیم که مردم بدانند که مرغ با لاشه یک کیلو و 200 گرم کیفیت بهتری دارد و آن را مصرف کنند.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی‌هایی که طی چند ماه اخیر انجام‌شده است، در بازار تا حدودی قیمت مرغ سبک نسبت به مرغ سنگین و درشت گران‌تر شده است.