دو دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه کاهش کیفیت نهاده های دامی و تلفات شدید باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدمرغ شده است، از تصمیمات غیرکارشناسی دولت دراین زمینه انتقادکرد.
برومند چهار آئینقیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در بازار را به طور متوسط، ۱۴ هزار و ۵۰۰  تومان و قیمت مرغ زنده را بین ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط فعلی تولید، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده نیز با احتساب ۱۰ درصد سود برای تولید درب واحدهای تولیدی، در همین حدود بوده و قیمت های مذکور از نظر تولیدکنندگان کاملا منطقی است.
وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه مرغداران، عامل گرانی مرغ در بازار هستند، افزود:  در ۶۰ سال سپری شده از عمر صنعت مرغداری بویژه در سنوات اخیر و با توجه به شمار قابل ملاحظه فعالان این صنعت، ساختار خرده مالکی و بازار رقابتی حاکم بر صنعت مرغداری کشور بوده و مرغدار در این زمینه، نه تنها هیچگاه قیمت گذار نبوده؛ بلکه همواره قیمت‌پذیر بوده و شاهد این مدعا، زیان سنواتی انباشته فعالان این صنعت است که بیش از ۵۲۰۰ تولیدکننده مرغ را ورشکست و از مدار تولید خارج کرده است.
وی تاکید کرد: هر از گاهی برخی برای پوشاندن تخلف های صنفی خود، با آدرس اشتباه و فرار به جلو، مرغداران گوشتی را عامل گرانی می‌دانند.
چهارآئین گفت: بر خلاف تمام سال‌های گذشته، از تیرماه سال جاری، دو اتفاق مهم در حوزه مرغ رخ داده که هزینه تولید آن را بالا برده و در افزایش قیمت نهایی تاثیرگذار بوده؛ اما متاسفانه تاثیر شگرف این دو رخداد در تولید گوشت مرغ، به طور کلی نادیده گرفته شده است.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: نکته نخست در خصوص کاهش کیفیت نهاده های دامی است؛ به این معنا که در گذشته، عمده کنجاله سویا و ذرت مصرفی مورد نیاز صنعت طیور گوشتی کشور از برزیل وارد می شد که کیفیت بالایی داشت؛ اما در حال حاضر، مقدار زیادی کنجاله سویا از هند و ذرت از اوکراین وارد و در استانها توزیع شده که کیفیت چندان مطلوبی نسبت به انواع برزیلی خود ندارند.
چهارآئین ادامه داد: این محصولات به طور غیرمستقیم، در تلفات طیور تاثیر دارند؛ ضمن اینکه اثر اصلی آنها روی کاهش وزن گیری مرغ ها است.

از قبل بخوانید :

اتحادیه مرغداران: افزایش قیمت جوجه و گوشت مرغ توسط مرغداران تخلف است
تشریح دلایل افزایش سه مرحله‌ای قیمت مرغ
پشت بارنامه‌ای و دلالی از علل اصلی افزایش قیمت مرغ

وی درباره دلیل واردات نهاده از هند و اوکراین گفت: سال گذشته، به دلیل تشدید تحریم ها، دولت نگران بود که در بحث نهاده های دامی با کمبود مواجه شویم؛ به همین دلیل از نقاط مختلف جهان اقدام به واردات نهاده های مودر نیاز کرد که البته این اقدام، به جای خود در خور تقدیر است؛ اما نباید پیامدهای آن را بر فرآیند تولید نادیده گرفت.
چهارآئین اضافه کرد: همچنین  شیوه و زمان ذخیره سازی و انبارداری این نهاده ها نسبت به سنوات گذشته، مزید برعلت شده و کیفیت نهاده های وارداتی افت بیشتری پیدا کرده است.

افزایش تلفات نامتعارف طیور به دلیل عدم دسترسی به واکسن های کیفی
وی  با اشاره به دومین اتفاق مهم و قابل ملاحظه امسال که در تولید مرغ تاثیرگذار بوده است، گفت: تلفات نامتعارف طیور از دیگر دلایل افزایش قیمت تمام شده نسبت به سنوات گذشته است؛ ضمن اینکه عدم دسترسی به واکسن های کیفی و شیوع بیماری های مسری مانند نیوکاسل، برونشیت، گامبورو و مواردی از این دست، باعث تلفات غیرمتعارف در جمعیت طیور شد.
عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، درباره اینکه اعتقاد دولت همچنان بر قیمت ۱۲۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ است، گفت: دولت در ۲۴ تیرماه  بدون لحاظ کردن این دو رخ داد مهم در کنار سایر تغییرات مهم در فرآیند تولید گوشت مرغ، تصمیمی غیرکارشناسی درباره نرخ مرغ اخذ کرده و  این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که نمایندگان واقعی تولیدکنندگان در آن جلسه حضور نداشتند که از حقوق ما دفاع کنند؛ بنابراین این قیمت مورد رضایت تولیدکنندگان نیست.
چهارآئین درباره اینکه برخی دولتمردان اعلام کرده اند در صورت عدم کاهش نرخ مرغ، دولت اقدام به واردات این کالا می کند، اضافه کرد: اولا با کدام ارز قرار است این کار را انجام دهند و ثانیا وقتی ۱.۵ برابر نیاز داخل زیرساخت داریم؛ چرا باید واردات انجام شود.
وی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای این زیرساخت‌های این صنعت هزینه شده است با این وصف کدام دلیل موجه و کارشناسی در این زمینه می تواند واردات  گوشت مرغ را توجیه کند؛ ضمن اینکه تولید کنندگان  انتظار دارند دولت در سال رونق تولید به صورت جدی و عملی از تولید و تولیدکننده حمایت کرده و هیچ گاه بر طبل واردات نکوبد و با مشارکت تولید کنندگان، در این مورد سرنوشت این صنعت تصمیم بگیرد. به هر حال، زبان اقتصاد الزاماتی دارد که با تهدید و فضای امنیتی هیچ نسبت معقول و مقبولی ندارد.