راندمان نیروگاه های ایران در رده ۱۵ کشور برتر دنیا

مقایسه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد ایران پس از کشورهای ایتالیا، بریتانیا، تایوان، مصر، اسپانیا، ژاپن، ترکیه، برزیل، هلند، لهستان، مکزیک، تایلند و آمریکا و کره جنوبی با راندمان ۳۹.۲ درصد در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.

به گزارش ایسنا، طبق آمار جهانی کشورهای کانادا با راندمان۳۸.۱ درصد، آلمان با راندمان ۳۷.۵ درصد، چین با راندمان ۳۵.۶ درصد، هند با راندمان ۳۵.۶ درصد، آفریقای جنوبی با راندمان ۳۴.۷ درصد، اندونزی با راندمان ۳۴.۵ درصد، استرالیا با راندمان ۳۴ درصد، امارات متحده عربی با راندمان ۳۳.۹ درصد، عربستان با راندمان ۳۲.۲ درصد، فرانسه با راندمان ۳۱.۸ درصد و رورسیه با راندمان ۲۴.۶ درصد در رتبه پایین‌تری قرار دارند.

راندمان نیروگاه های ایران در رده ۱۵ کشور اول دنیا

معمولا ‌در فصل زمستان از نیروگاه های فرسوده با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان نیروگاه‌ها به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. آنطور که اعلام شده قرار است راندمان نیروگاه‌ها  سالانه ۰.۷ درصد افزایش پیدا کند.

راندمان نیروگاه‌ها تا پایان امسال به ۳۹.۴ درصد می رسد

ارتقای راندمان نیروگاه ها و اسقاط نیروگاه های فرسوده چندین سال است که علی رغم بن بست منابع شاهد اتفاقات مثبتی بوده است، آنطور که ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرده در حال حاضر دولت برنامه احداث ۷۰۰۰ مگاوات واحد بخار سیکل‌ترکیبی را در دستور کار قرار دارد و مقرر شده که راندمان نیروگاه‌ها تا پایان امسال با تامین منابع کافی به ۳۹.۴ درصد برسد.

به گفته وی شتاب‌دهی به مسیر افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیازمند اختصاص منابع لازم به وزارت نیرو است، در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های ایران ۳۹.۲ درصد است که این رقم نسبت به میانگین جهانی عدد بسیار مناسبی است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه صنعت برق برای نصب نیروگاه‌های با راندمان بالای ۵۰ درصد، گفت: یکی از اقدامات جدی وزارت نیرو تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های گازی است. در نیروگاه‌های گازی با اضافه شدن بخش بخار و تکمیل سیکل‌ترکیبی آن‌ می‌توانیم بدون مصرف سوخت اضافه به تولید برق بپردازیم که این امر به بهبود راندمان صنعت برق بسیار کمک خواهد کرد.

سرمایه گذاری ۲۷۲ میلیون یورو برای افزایش ۰.۲ درصد راندمان نیروگاه ها

باید توجه داشت که هر یک درصد افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی نیازمند ساخت ۱۰ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون یورو است؛ از این رو برای افزایش دو دهم درصدی راندمان نیروگاه‌های ایران تا پایان سال باید ۲۷۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل‌ترکیبی با متوسط راندمان ۳۵ درصد در کشور فعالیت می‌کنند که با احداث۷۵۰۰ مگاوات بخش بخار این واحدها، راندمان نهایی این نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی به حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

با توجه به عدم نیاز واحدهای سیکل ترکیبی به مصرف سوخت اضافی، احداث این واحدها سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.