تجارت ۰.۲ درصدی شایسته بازارچه‌های مرزی نیست/ طرحی نو باید داشته باشیم

تهران- ایرنا- سخنگوی گمرک با بیان اینکه در بازارچه‌های مرزی باید طرحی نو داشته باشیم، گفت: برای اجرای دستور رییس جمهوری نیاز به تغییر نگاه و روش در مدیریت بازارچه‌های مرزی داریم، زیرا تجارت دو دهم درصدی شایسته این محدوده‌ها نیست.

به گزارش ایرنا از گمرک،‌ «روح الله لطیفی» در برنامه تلویزیونی درباره ارزیابی بازارچه‌های فعال، اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر بازارچه‌های فعال به مرزهای رسمی متصل هستند و آماری که در حوزه تجارت مرزنشینی وجود دارد نشان می‌دهد که فقط دو دهم درصد کل تجارت کشور ما با بازارچه‌ها است که این شایسته مرزنشینان و سیاست‌های از قبل طراحی شده نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد مرز رسمی و بازارچه در کنار هم قرار گیرد و همان فرایند مرز رسمی در بازارچه‌های مرزی در موضوع صادرات و واردات اتفاق بیفتد و نگاهی که نسبت به بازارچه‌های مرزی در ذهن مردم وجود دارد که بر این اساس تعاملی بین عده‌ای از مرزنشینان کشور خودمان با مرزنشینان کشور طرف مقابل همچنین فروش کالاهای مرزی باشد اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: تقریباً همه بازارچه‌های مرزی که فعال هستند در کنار مرز رسمی هستند و تقریباً همه بازارچه‌های غیرفعال یا نیمه‌فعال با مرز رسمی فاصله دارند یا مرز رسمی به‌اندازه‌ای فعالیت ندارد که نیاز به فعال شدن بازارچه مرزی باشد بنابراین باید یک طرح نو برای این موضوع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر هر مرزنشین توان تبادل کالا در مرز با مرزنشینان کشور مقابل را در یک نقطه محصور با یکسری دستورالعمل‌ها داشته باشد، قطعاً بسیاری از بازارچه‌های مرزی ما امکان رونق خواهند داشت حتی خود مرزنشینان می‌توانند در توسعه بازارچه مرزی کمک کنند، ولی الان به این دلیل که فقط فرآیند تجاری که در برخی بازارچه‌ها، حوزه واردات و صادرات را دنبال می‌کنند افراد دیگر اجاره و استفاده می‌کنند و عملاً نفعی که باید مرزنشینان ببرند متأسفانه دیگران می‌برند.

لطیفی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد مرز رسمی و بازارچه در کنار هم قرار گیرد و همان فرایند مرز رسمی در بازارچه‌های مرزی در موضوع صادرات و واردات اتفاق بیفتد و نگاهی که نسبت به بازارچه‌های مرزی در ذهن مردم وجود دارد که بر این اساس تعاملی بین عده‌ای از مرزنشینان کشور خودمان با مرزنشینان کشور طرف مقابل همچنین فروش کالاهای مرزی باشد اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: تقریباً همه بازارچه‌های مرزی که فعال هستند در کنار مرز رسمی هستند و تقریباً همه بازارچه‌های غیرفعال یا نیمه فعال با مرز رسمی فاصله دارند یا مرز رسمی به‌اندازه‌ای فعالیت ندارد که نیاز به فعال شدن بازارچه مرزی باشد بنابراین باید یک طرح نو برای این موضوع داشته باشیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: اگر هر مرز نشین توان تبادل کالا در مرز با مرزنشینان کشور مقابل را در یک نقطه محصور با یکسری دستورالعمل‌ها داشته باشد قطعاً بسیاری از بازارچه‌های مرزی ما امکان رونق خواهند داشت حتی خود مرزنشینان می‌توانند در توسعه بازارچه مرزی کمک کنند، ولی الان به این دلیل که فقط فرآیند تجاری که در برخی بازارچه‌ها، حوزه واردات و صادرات را دنبال می‌کنند افراد دیگر اجاره و استفاده می‌کنند و عملاً نفعی که باید مرزنشینان ببرند متأسفانه دیگران می‌برند.

وی درباره چالش بازار چه‌های مرزی در آذربایجان غربی گفت: در این استان در دو بازارچه مرزی پیرانشهر و سردشت هم  صادرات و هم واردات داریم و حتی سهمیه سایر بازارچه‌ها که نتوانستند استفاده کنند را مازاد بر سهمیه خود استفاده کردند مضاف بر اینکه تعیین سهمیه در چارچوب ستاد ساماندهی مبادلات مرزی است و از حیطه اختیارات گمرک خارج است.

لطیفی با بیا اینکه گمرک در بازارچه‌های مرزی و مرز رسمی مستقر بوده که این شرایط حتی در کانکس و شرایط سخت آب‌وهوایی صورت می‌گیرد، افزود: در بازارچه مرزی به دلیل اینکه مسیر قرمز هستند باید حتماً در گمرکات دیگر اظهار شوند و در مرزهای رسمی استقرار ایکس ری و توزین داریم.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: کشور ما در مسیر مکانیزاسیون گمرک است و بخشی از گمرکات ما در مسیر توسعه هستند و بخشی هنوز مستقر نشده است که در برنامه‌های دولت سیزدهم و گمرک است، در حال حاضر حدود ۳۰ ایکس ری در حال افزوده شدن به گمرکات کشور است بنابراین هر کدام از گمرکاتی که فعالیت بیشتری داشته باشند در اولویت خواهند بود.

وی گفت: فعال‌سازی و فراهم شدن زیرساخت‌ها در بازارچه‌های مرزی طبق قانون بر عهده وزارت کشور است و امیدواریم در استانداری‌ها و وزارت کشور نگاه ویژه‌ای به بازارچه‌های مرزی داشته باشند.