اقدام دولت برای تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی پاک کردن صورت مسئله است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: اقدام دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی یا ادامه همان وزارت واردات (بازرگانی) در حقیقت پاک کردن صورت مسئله مشکلات بخش تولید و تنظیم بازار است.

به گزارش بازار، علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: در ۱۰۰ سال گذشته حداقل ۱۱ بار وزارت بازرگانی با وزارت صنایع ادغام و مجدداً تفکیک شده است که این مسئله نشان ‌می‌دهد یک ایراد اساسی در این بین وجود دارد و متاسفانه کسی کارشناسانه به این موضوع نمی پردازد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات مبتلابهی که هم در وزارت صمت و هم در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، مسئله عدم هماهنگی بخش تولید، صادرات، واردات است.

وی ادامه داد: البته با تصویب قانون تمرکز وظایف در وزارت جهاد کشاورزی (یا همان قانون انتزاع) در سال ۹۱، مشکل ناهماهنگی در این وزارتخانه کمی سامان پیدا کرد ولی متاسفانه دولت آقای روحانی به ویژه در ۲ سال پایانی خود این قانون را به شکل سلیقه‌ای اجرا کرد و موجب بروز مشکلات زیادی برای فعالان بخش کشاورزی شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر بخواهیم بار دیگر مسئله تفکیک بخش بازرگانی از صمت و جهاد کشاورزی را به جریان بیندازیم و این بار با یک چرخش به جای وزارتخانه، سازمان بازرگانی را مطرح کنیم، در هر دو حالت مجدداً قسمتی از تصمیم‌گیری‌ها را به بخش تولید و قسمتی دیگر را به حوزه تجارت و بازرگانی می‌دهیم، اقدامی که در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام دولت، اقدامی عجولانه، منفعلانه و غیر کارشناسی است و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات می‌افزاید، افزود: اقدام دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی یا ادامه همان وزارت واردات (بازرگانی) در حقیقت پاک کردن صورت مسئله مشکلات بخش تولید و تنظیم بازار است.

عباسی عنوان کرد: اگر مشکل دولت تنظیم بازار است باید ایرادات فعلی احصا و اولویت بندی شود، اگر ایراد در زیرساخت هاست تامین شود، اگر نیروی انسانی متخصص مورد نیاز است تامین نماید، اگر مدیران نالایق سر کار هستند آنان را با مدیران شایسته و توانمند و دلسوز جایگزین نماید، تغییر ساختار همان دور باطلی است که ۱۱ بار تکرار شده است، و باید کارشناسانه و مسئولانه به حل مشکلات بخش تولید و تنظیم بازار بپردازیم و از کارهای کلیشه ای مثل تغییر ساختار جدا بپرهیزیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش بازرگانی اساساً توجهی به تولید ندارد و نگاه اصلی آن در تنظیم بازار واردات است، و اگر ما قصد حمایت از تولید داخلی را داریم، ‌ با تأسیس سازمان و یا وزارت بازرگانی نه تنها به سمت تحقق اهداف تعیین شده برای تفکیک وزارت صمت و جهاد کشاورزی نمی‌رویم بلکه بالعکس موجب آسیب رسیدن به بخش تولید چه در حوزه کشاورزی و چه در حوزه صنعت می‌شویم، بنابراین لازم است که دولت تجدید نظر جدی در تصمیم خود برای تشکیل سازمان بازرگانی داشته باشد.