یک‌میلیون تن مازاد تولید مرغ روی دست مرغداران مانده است

وزیر کشاورزی با اشاره به بحران وضعیت تولید مرغ و تخم‌مرغ در حال حاضر گفت: متأسفانه تا پایان سال بیش از یک‌میلیون تن مازاد بر تولید در حوزه مرغ داریم که در مقابل صادرات 100 هزار تنی رقمی ناچیز است.

محمود حجتی در چهل و سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: به اعتقاد من عمده گلوگاه بر سر راه تولید در کشور این است که تولید ما اقتصادی نیست به‌خصوص در بخش کشاورزی با بحران مازاد بر تولید و مازاد بر نیاز مواجه بودیم به عبارتی تولید می‌کنیم اما در بازاریابی آن مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه از اتاق بازرگانی تقاضا دارم به این نکته اهمیت ویژه‌ای دهد افزود: باید بازار هدف را شناسایی کنیم و بر روی بازاریابی تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

حجتی با اشاره به اینکه حدود 8 محصول اساسی در حوزه کشاورزی با بحران بازاریابی مواجه است گفت: مرغ، تخم‌مرغ، کشمش، سیب و کیوی ازجمله محصولاتی هستند که متأسفانه با نبود بازاریابی مناسب تولیدشان بحرانی شده است.

وی با بیان اینکه باید بازار هدف را تعریف کنیم، گفت: کاهش بهره‌برداری در حوزه کشاورزی باعث شد نتوانیم در حوزه صادرات موفق باشیم.

حجتی با بیان اینکه خوشبختانه در تولید میگو و صادرات آن موفق بوده‌ایم، گفت: امسال با تولید 20 هزار تن میگو درآمد 200 میلیون دلاری داشتیم که بیش از 80 درصد تولید این محصول با موفقیت صادر شد.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه چرا باید در بورس کشمش عقب بیفتیم، گفت: به‌تازگی تعیین قیمت کشمش در ازمیر ترکیه انجام می‌شود درصورتی‌که ایران از تولیدکنندگان اولیه کشمش در دنیاست.

وی افزود: درمجموع بحث ما این است که تولید باید اقتصادی شود.