به دنبال خودکفایی گوشت قرمز

تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک فی مابین سازمان اقتصادی کوثر و قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا (ص)، با هدف اجرای پروژه‌های زیرساختی، سرمایه‌گذاری و تبادل دانش و تجربیات در پنج حوزه کسب‌وکار عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری، کشاورزی و معادن امضا شد.
روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) و مهندس محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، معاونین و مدیران ارشد هر دو نهاد، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک با هدف اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی، سرمایه‌گذاری و تبادل دانش و تجربیات فی‌مابین در پنج حوزه کسب‌وکار عمرانی، خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری، کشاورزی و معادن امضا شد.
هر جا که انتفاعی برای کشور و انقلاب اسلامی وجود دارد، در آنجا خدمت خواهیم کرد
در این نشست محمدرضا اسکندری با اشاره به برخی نیاز‌های مبرم امروز کشور در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی و دام‌پروری اظهار داشت: در سازمان اقتصادی کوثر اعتقاد داریم هر جا که بتوان از آن انتفاعی برای انقلاب اسلامی و کشور کسب کرد، در آنجا خدمت خواهیم کرد. البته برای تحقق این مسئله، باید موانع تولید مانند مبادلات ارزی و همکاری‌های قانونی و به هنگام دستگاه‌های اجرایی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی برطرف شود و همچنین شناخت ظرفیت‌های صادرات به کشور‌های همسایه نیز باید از توجه و اهمیت بالایی برخوردار باشد.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) و سازمان اقتصادی کوثر
اشتغال‌زایی و توسعه روستایی، از اهداف سازمان اقتصادی کوثر
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان در کنار نهاد‌های اقتصادی و ارزشی دیگر، ایجاد فرصت اشتغال و توسعه روستا و مناطق کمتر برخوردار با رویکرد محرومیت‌زدایی و اولویت جامعه ایثارگری است. به‌عنوان مثال، در مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و خوزستان، برای ایثارگران و جامعه هدف روستایی با چند پروژه اعم از پرورش طیور گوشتی و تخم‌گذار، احداث گلخانه و چند محصول زراعی سرمایه‌گذاری و فرصت اشتغال ایجاد کرده ایم و تا زمانی که فعالیت‌های آن‌ها سود ده و درآمدزا نشد، سازمان همچنان پشتیبان آن‌ها خواهد بود.
ضرورت هم‌افزایی ظرفیت‌های متنوع سازمان با توانایی‌های منحصربه‌فرد قرارگاه
اسکندری با بیان اینکه زمینه‌های همکاری بسیاری میان سازمان و قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) وجود دارد یادآور شد: سازمان اقتصادی کوثر ظرفیت‌های متعدد، متنوع و بالایی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار دارد و از سویی قرارگاه نیز از توانایی اجرایی منحصربه‌فردی برخوردار است. در این راستا و به‌منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه فی‌مابین، ضرورت دارد تا پروژه‌ها جهت اثربخشی در اقتصاد کشور و به ویژه معیشت مردم شناسایی و سریعاً برای عملیاتی شدن آن‌ها اقدام شود.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) و سازمان اقتصادی کوثر
قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص)، یک مجموعه سخت‌افزاری
در ادامه این نشست سعید محمد با بیان برخی از ظرفیت‌های فنی و اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص)  گفت: قرارگاه یک مجموعه سخت‌افزاری است و تجربه‌های خوبی در عرصه عمرانی و زیرساختی دارد. با توجه به ارزشی بودن دو نهاد و موضوع فعالیت آن‌ها، زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری میان قرارگاه و سازمان اقتصادی کوثرکه خدمات و دستاورد‌های مؤثری در کشور به ثمر رسانیده وجود دارد که باید هدفمندتر و سازمان‌دهی شده پیش برود تا انشاء الله به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنیم.
سرفصل‌های سه‌گانه تفاهم‌نامه
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) افزود: موضوع تفاهم‌نامه میان این دو نهاد با سه سرفصل سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان (با رویکرد مسئولیت اجتماعی)، حمایت از تولید داخل و محرومیت‌زدایی و توانمندسازی و اشتغال‌زایی منعقد شده است و جای امیدواری دارد که در تمام اهداف این تفاهم، شاخصه‌ها و خروجی‌های موفق سازمان اقتصادی کوثر نهایتاً به عزتمندی بیشتر خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران می‌انجامد و بر این اساس و با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات متعدد با مدیرعامل سازمان در خصوص نوع همکاری، برخی فعالیت‌ها را می‌بایست با همدیگر بررسی نموده و با ایجاد یک مُدل و سازوکار اجرایی، پروژه‌های مشترک را به سرانجام برسانیم.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) و سازمان اقتصادی کوثر
اعلام آمادگی برای به ثمررسانی چهار پروژه در دست توسعه‌ی سازمان
مالک رحمتی عضو هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان در این نشست با اشاره به ضرورت تعریف یک مدل همکاری برای به ثمر رساندن فعالیت‌های مشترک گفت: سازمان اقتصادی کوثر می‌تواند در زمینه‌های متعدد در دسترس و قابل‌اجرا مانند گلخانه، معدن، نیروگاه و دام سبک وارد همکاری شود و با ایجاد یک روش عملیاتی آن‌ها را به ثمر برساند.
پروژه شهرک گلخانه‌ای هوشمند در اطراف تهران
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های موجود در سازمان که قابلیت بهره‌برداری با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) تا پایان سال را دارد، احداث گلخانه هوشمند با تکنولوژی داخلی در زمینی به وسعت چند ده هزار هکتار در اطراف تهران است. در حوزه معادن نیز با توجه به پتانسیل بالقوه‌ای که در سازمان وجود دارد، می‌توان در مسائلی هم، چون اکتشاف، احداث کارخانه یا ایجاد بستر فرآوری اقدامات مشترک مؤثری انجام داد.
قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اظهار داشت: از ظرفیت‌های دیگر می‌توان به نیروگاه سیکل ترکیبی زاگرس کوثر اشاره کرد که نیازمند توسعه است. همچنین فعالیت دیگری که آمادگی عملیاتی کردن آن در سازمان وجود دارد، حوزه نوین نیروگاه خورشیدی است که باید احداث شود و می‌توان با بررسی ابعاد مختلف پروژه، آن را به بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور تبدیل کرد. هرچند در مسئله تأمین منابع این پروژه‌ها یا فارم‌ها باید تمهیداتی اساسی در نظر گرفته شود.
دنبال کردن خودکفایی گوشت قرمز با اقدامات اصلاح نژادی سازمان
وی در پایان یادآور شد: یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های کشور در حوزه گوشت قرمز، مسئله پرورش دام سبک است که سازمان اقتصادی کوثر به خوبی و با قبول خطر این حوزه، اقدامات بسیار مؤثری در زمینه پرورش و اصلاح نژاد دام سبک بومی به‌منظور رفع این مشکل انجام داده است و یکی از فرصت‌هایی که امروزه و در این حوزه ضرورت آن برای خودکفایی و تأمین امنیت غذایی کشور احساس می‌شود، صنعتی کردن عرصه پرورش دام سبک بومی است که می‌تواند به‌عنوان یکی از زمینه‌های همکاری سازمان با قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) بر اساس مفاد تفاهم‌نامه به شمار آید.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) و سازمان اقتصادی کوثر
در انتهای جلسه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان اقتصادی کوثر و قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء (ص) به امضاء طرفین رسید.