افزایش قیمت نفت در پی ترس از کمبود

قیمت نفت پس از افت یک درصدی که روز گذشته داشت، تحت تاثیر نگرانی از کمبود عرضه در ماه‌های زمستان، در معاملات روز پنج شنبه افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۵۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید و افتی که اوایل معاملات بازار آسیا داشت را جبران کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۵ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز چهارشنبه پس از این که بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را برای سومین بار، به میزان ۷۵ واحد افزایش داد تا با تورم مقابله کند و از ادامه افزایش نرخهای بهره در سال میلادی جاری خبر داد، به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر نزول کرده بودند.

به گفته تحلیلگران شرکت هایتونگ فیوچرز، بازار منتظر افزایش نرخ‌های بهره بود و اعلام این تصمیم از سوی فدرال رزرو، تعجب چندانی ایجاد نکرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای جنگ در اوکراین فراخواند و از طرح الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک روسیه حمایت کرد که جنگ را تشدید کرده و ریسک افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی را بالا برد.

در این بین، بعضی از پالایشگاه‌های چین با در نظر گرفتن تقاضای قویتر برای سوخت و بازبینی پکن در سیاست صادرات سوخت، در حال بررسی افزایش تولید در اکتبر هستند که تقاضا برای نفت خام را افزایش خواهد داد.

تحلیلگران موسسه مالی سیتی در یادداشتی نوشتند: اما قیمت‌های نفت به دلیل رشد ذخایر و وخامت دورنمای اقتصادی، در معرض ریسک فروش هستند.

ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه رشد کرد و به ۴۳۰.۸ میلیون بشکه رسید که کمتر از پیش بینی رشد ۲.۲ میلیون بشکه ای ذخایر از سوی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود.

افزایش ارزش دلار هم مانع رشد بیشتر قیمت‌ها شد زیرا نفت را برای بسیاری از خریداران گران‌تر کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه در برابر سبدی از ارزهای رقیب، به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر صعود کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در واکنش به عمیق شدن بحران انرژی اروپا، آلمان روز چهارشنبه شرکت یونی پر که بزرگترین واردکننده گاز در این کشور را ملی کرد و انگلیس اعلام کرد قیمت برق و گاز برای کسب و کارها، نصف تعرفه عمده فروشی خواهد بود.

منبع: ایسنا