تقاضای نفت خام چین دوباره اوج می‌گیرد

تقاضای چین برای نفت خام با توجه اینکه پالایشگاه‌های این کشور برای افزایش تولید آماده می‌شوند، دوباره افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار، منابع مطلع اعلام کردند که حداقل سه پالایشگاه دولتی نفت چین و یک پالایشگر خصوصی بزرگ در حال بررسی افزایش ۱۰ درصدی مقار بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی خود در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر هستند و چشم‌انداز روشنی نسبت به تقاضای مطلوب‌تر و افزایش احتمالی صادرات سوخت در سه ماه چهارم سال جاری میلادی دارند.

پالایشگاه‌های چینی انتظار دارند که پکن برای حمایت از اقتصاد چین، سهمیه‌های صادرات فرآورده‌های نفتی به ارزش ۱۵ میلیون تن را برای بقیه سال آزاد کنند.

کاهش صادرات اقتصاد نشان دهنده تغییر در سیاست صادرات فرآورده‌های نفتی چین، افزایش عرضه جهانی و کاهش قیمت سوخت است.

معامله‌گران گفتند که پس از کاهش اخیر قیمت نفت خام برنت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه، پالایشگاه‌های چینی از فرصت های پر کردن ذخیره‌سازی‌های خشکی و روی آب از فروشندگان در قاره آمریکا و خاورمیانه استفاده کردند.

یکی از مقام‌های یک پالایشگاه دولتی گفت: این پالایشگاه به افزایش ۱۰ درصدی تولید در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر و رساندن مقدار تولید به روزانه حدود ۲۴۰ هزار بشکه دارد.

وی افزود: ما در ماه آینده به‌منظور آماده‌سازی برای گشایش احتمالی در صادرات فرآورده‌های نفتی مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایش را افزایش می‌دهیم، هر چند که کسی نمی‌داند وسعت این گشایش چه مقدار خواهد بود.

یک پالایشگاه دولتی دیگر هم اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای افزایش هشت درصدی در ماه اکتبر است و این طرح به‌دلیل حاشیه‌های داخلی بالاتر انجام شده است.
یکی از این منابع گفت: پالایشگاهی دیگر هم انتظار دارد فعالیت یک واحد پالایشی با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت خام را پس از تعمیر و نگهداری در ماه آینده میلادی ازسر گیرد.

به گفته دو منبع مطلع، مجتمع پالایش یو پتروشیمی ژجیانگ چین که ظرفیت پالایش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای دارد، در نظر دارد طی ماه‌های آینده تولید خود را نسبت به سطح کنونی روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه را افزایش دهد.