ممنوعیت صادرات تخم مرغ ادامه دارد/نرخ هر شانه 32 هزار تومن

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران گفت: دولت برای تنظیم بازار داخل، صادرات تخم مرغ را متوقف کرده است، درحالیکه این‌موضوع تاثیری بر بازار نگذاشته است.

دیدارنیوز ـ ناصر نبی پور از ثبات قیمت تخم مرغ طی یک‌ماه اخیر خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان معادل شانه‌ای ۳۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است که امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر نرخ مصوب را اعلام کند.

نبی پور از کمبود عرضه تخم مرغ خبر داد و بیان کرد: کاهش جوجه ریزی ناشی از ارسال مرغ به کشتارگاه در سن ۹۰ روز منجر به اُفت تولید شد که برای جبران این کمبود باید تا ۱۱۰ هفتگی نگه داری شوند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: کمبود عرضه تخم مرغ تا ماه دی و بهمن ادامه خواهد داشت چرا که جوجه ریزی‌هایی که از تیر در بازار صورت گرفته، حداقل ۵ ماه آینده به بازار عرضه می‌شود که دولت برای جلوگیری از کمبود کالا ترفندی مبنی بر تو لک بردن ماهیانه ۲ میلیون مرغ را به‌کار گرفته است.

نبی پور کشتار مرغ‌ها به دلیل مطلوب نبودن شرایط تولید و کمبود جوجه‌ریزی را از جمله دلایل کاهش تولید تخم مرغ اعلام کرد و افزود: ۵ ماه است که با کمبود جوجه یک روزه تخم گذار مواجه هستیم و تا مرداد ماه این کمبود ادامه دارد البته از ماه جاری شرایط مقداری بهبود می‌یابد.

به گفته وی بنابر آمار از ابتدای سال ۶۰ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش قیمت مصوب ذرت، کنجاله سویا، حمل و نقل و… دولت قیمت مصوب تخم مرغ را اصلاح نکرده است و همواره با قیمت دستوری به‌دنبال تنظیم بازار است که با این وجود تولیدکننده رغبتی به تولید ندارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ افزود: با وجود آنکه مرغداری یک فعالیت اقتصادی است، از این رو قبل از روی کار آمدن دولت جدید قیمت باید اصلاح شود.