خطر کمبود نهاده های دامی برای مرغداران

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به کمبود شدید نهاده های دامی، گفت: ادامه روند فعلی تولید مرغ را با خطر مواجه می کند.
محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی تولید کمبود نهاده‌های دامی است، گفت: متأسفانه از سامانه بازارگاه به اندازه کافی نهاده توزیع نمی‌شود و برخی از تولید کنندگان بیش از دو ماه است که پول واریز کرده اند اما سهمیه دان آنها هنوز نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود و نوسان لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها نمی‌توان نرخ تمام شده تولید برای مرغ تعیین و اعلام کرد، افزود: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط میادین میوه و تره بار مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند و در فروشگاه‌های سطح شهر، قیمت بالاتر از این میزان و بسته به نقاط مختلف بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ما نگران آینده صنعت مرغ داری هستیم به جهت اینکه وضعیت تأمین نهاده‌ها اصلاً خوب نیست.
یوسفی درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کنید قیمت مرغ با این وضعیت طی هفته‌های آینده افزایش پیدا کند؟ اظهار داشت: در حال حاضر بحث اصلی که مطرح است، مسئله بودن و نبودن است. زمانی که دان در اختیار مرغداران قرار نگیرد، جوجه ریزی نیست و براساس برنامه ریزی و پیش بینی‌های انجام شده، صورت نخواهد گرفت و واحدهای مرغ مادر نیز تولید خود را کاهش می‌دهند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش شدید تولید مواجه شویم.
وی با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی طی سالهای اخیر برای صنعت دام و طیور کشور مشکلات اساسی ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر دامداران نیز دام‌های آبستن خود را به کشتارگاه می‌برند که این واقعاً فاجعه است.
یوسفی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود از دولتمردان می‌خواهیم که فکری اساسی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولید کنند چرا که ادامه روند فعلی خطرات بسیار زیادی را متوجه تولید و در نتیجه کشور خواهد کرد.