بازگشایی رستوران‌ها عامل گرانی مرغ!

خبرمهم: طی چهار ماه گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا، قیمت مرغ دارای نوسانات شدیدی در استان بود و از قیمت 10 هزار تومان در فروردین و اردیبهشت‌ماه به 18 هزار تومان در تیرماه رسید؛ در همین برهه از زمان، شاهد صادرات جوجه یک‌روزه از استان بودیم، اما مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان در اظهارنظری عجیب، دلیل گرانی مرغ را به بازگشایی رستوران‌ها از ابتدای تیرماه ربط داد.

فیس بوکتوییترپاکتواتس آپتلگراموایبراشتراک گذاری از طریق ایمیل

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، نوسانات قیمت مرغ در ماه‌های گذشته یکی از مشکلات مهم بازار مواد پروتئینی بوده است که با اعلام نرخ مصوب جدید برای این کالا و افزایش قیمت آن انتظار می‌رفت از افزایش قیمت‌های بی‌اساس و آشفتگی در بازار کاسته شود اما هنوز هم گران‌فروشی در بازار مرغ مشهود است. دراین‌بین یکی از اقداماتی که به‌تازگی در سال جاری در این عرصه به اجرا درآمده، اجازه صادرات جوجه یک‌روزه است که خود امکان بالا رفتن قیمت بازار داخلی را افزایش می‌دهد.
این در حالی است که کلاف زنجیره‌ تولید مرغ آن‌قدر سردرگم است که به‌سختی می‌توان در این حوزه به تحلیلی قطعی رسید و درنهایت همین سردرگمی و نبود شفافیت در آن به جهش‌های قیمتی و عدم کنترل قیمت‌ها می‌انجامد که به یک مورد آن در این گزارش اشاره می‌شود.
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خراسان رضوی درباره این‌که آیا صادرات جوجه یک‌روزه از استان عامل گرانی‌های اخیر گوشت مرغ در استان است یا خیر، اظهار کرد: ما در فروردین و اردیبهشت ۹۹ کمبود جوجه‌ریزی داشتیم به‌این‌ترتیب که در فروردین ۵ میلیون و در اردیبهشت ۶ میلیون جوجه یک‌روزه گوشتی مصرف‌شده است. این در حالی است که در بهمن و اسفند ۹۸ این میزان حدود ۹میلیون قطعه بوده است که مرغدار با توجه به حجم مصرف بهمن و اسفند تخم‌مرغ را وارد فرایند جوجه‌ریزی کرد که همین باعث مازاد تولید جوجه یک‌روزه و دپوی آن شد و خبرهای معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه که در ماه‌های گذشته آمد نیز به همین دلیل بود و برای این‌که این اتفاق تکرار نشود و همچنین با توجه به  فشار مرغدار برای جلوگیری از ضرر بیشتر، دولت اجازه صادرات جوجه یک‌روزه را صادر کرد و این صادرات هیچ ارتباطی به کمبود مرغ و افزایش قیمت بازار داخل ندارد.
محمدمهدی یعقوب‌زاده، یکی از دلایل گرانی مرغ در ماه‌های گذشته را قیمت بالای جوجه در بهمن و اسفند ارزیابی کرد و گفت: مرغدار در بهمن و اسفند ۹۸ هر قطعه جوجه یک‌روزه را ۵ هزار تومان خریداری کرد، همان جوجه در اردیبهشت ۵۰۰ تومان و الآن ۲هزار تومان است و در ماه‌های ابتدایی سال مجبور شدند با ضرر بسیار زیاد تا کیلویی ۵ هزار تومان مرغ را به فروشگاه‌ها عرضه کنند اما با بازگشایی رستوران‌ها از ابتدای تیرماه افزایش قیمتی شکل گرفت و باعث گرانی مرغ در آن مقطع شد.
او همچنین تصریح کرد: اگر ما از بازگشایی رستوران‌ها اطلاع داشتیم قطعاً برای آن برنامه‌ریزی و از این افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کردیم اما یک‌روزه نمی‌توان مرغ را تأمین کرد.
وی گفت: در سال ۹۹ با توجه به برنامه جهش تولید پیش‌بینی نیاز روزانه ۲۵۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است .بر همین اساس در سه‌ماهه اول سال ۹۹، ۲۲میلیون و ۵۰۰هزار قطعه مصرف و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۱میلیون و ۵۰ هزار قطعه مصرف شود.
وی افزود: در سال ۹۸ ، تولید گوشت مرغ نیز ۱۸۳ هزار تن بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ تولید گوشت مرغ استان به ۲۰۰هزار تن افزایش یابد؛ البته تعهد این سازمان نسبت به تولید مرغ پایین‌تر از این رقم بوده است .یعقوب زاده همچنین توضیح داد: تولید و رفع نیاز بازار و تعدیل قیمت بالاتر از تعهد نیز پیش‌بینی شده و در سه‌ماهه نخست امسال نیز تولید مرغ گوشتی ۴۵ هزار و ۱۲۴ تن بوده است.
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: تولید جوجه گوشتی در استان خراسان رضوی محدود بوده و این استان عملاً واردکننده جوجه یک‌روزه است و ۴۰ درصد نیاز استان در داخل و ۶۰درصد آن از خارج استان تأمین می‌شود اما با توجه به کیفیت جوجه‌های یک‌روزه در کشور بخشی از جوجه تولیدی استان ما به سایر نقاط کشور صادر می‌شود و بخشی از آمار مرتبط با خروج جوجه از استان مربوط به این بخش است؛ اما بخش دیگری از آن نیز مربوط به جوجه‌های سایر استان‌هاست که از مرزهای استان صادر می‌شود یا به سایر نقاط کشور فرستاده  و در آمار خروجی ما ثبت می‌شود یا این‌که ممکن است بخشی از زنجیره تولید گوشت مرغ در استان ما باشد و بخش‌های دیگر در استان دیگری مثلاً در خراسان جنوبی مواردی وجود داشته که برای تولید مرغ از جوجه‌های یک‌روزه خراسان رضوی استفاده می‌کردند.
وی ادامه داد: البته تمام این ورود و خروج‌ها در کشور ثبت سامانه می‌شود و مشکلی ایجاد نخواهد کرد و باعث کمبود در استان نمی‌شود؛ چون بیش از مقداری که از استان ما خارج می‌شود، واردات نیز صورت می‌گیرد.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت‌زیستی اداره‌کل دام‌پزشکی استان نیز درباره میزان صادرات جوجه یک‌روزه از استان در فصل بهار امسال اظهار کرد: در سه‌ماهه نخست سال ۹۹، میزان صادرات جوجه یک‌روزه گوشتی از استان ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار قطعه بوده که این رقم در سال گذشته صفر بوده است.
حامد طاهریان افزود: ورودی جوجه یک‌روزه گوشتی ۱۹ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۹۵ قطعه و جوجه تخم‌گذار یک‌میلیون و ۸۹۶ هزار و ۱۹۵ قطعه بوده و خروجی از استان نیز به ترتیب برای جوجه‌های گوشتی و تخم‌گذار، ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۳۲۵ قطعه و یک‌میلیون و ۱۵ هزار و ۱۶۵ قطعه بوده است./خراسان