سرنوشت پول نفت ایران چه می شود؟

بانک مرکزی، به تازگی ادعای جدیدی درباره پول نفت کرده است. بانک مرکزی اعلام کرده که توافق اولیه صورت گرفته ولی منابع مالی و پول نفت ایران هنوز آزاد نشده است.

وزیر نفت پیش از این گفته بود که پول نفت به صورت نقدی دریافت می‌شود. پیش از این هم محسن‌ خجسته‌مهر، معاون وزیر توضیح داده بود که پول نفت وارد کشور می‌شود. اما این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد پول نفت چگونه خرج شود.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی به تازگی خبر آزادسازی منابع ارزی ایران را رد کرد. پس از آن بانک مرکزی، در واکنش به این ادعا اعلام کرد: ما گفتیم توافق اولیه صورت گرفته و نگفتیم منابع مذکور آزاد و وصول شده است.

پیش از این هم، گفته شده بود ۳٫۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شد. اما حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد که ۳٫۵ میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است.

پیش از این، رویترز در گزارشی گفته بود رمزارزها به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا کمک کرده‌اند. در همان بازه زمانی هم ایران گفته بود قصد دارد با کمک رمزارز، خودرو وارد کند.
ایران در ازای پول نفت، رمزارز گرفت؟

این خبر را مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تلویحا اعلام کرد. او گفت:‌ اگر بانک مرکزی اجازه دهد، امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال برای این سه منطقه آزاد وجود دارد و مشکل خودرو قابل حل است.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که ایران در ازای پول نفت خود، بیت‌کوین دریافت کرده باشد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از سهم فروش نفت در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود. بنا بر گفته قادری، درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۱، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌‌بینی شده است.
افزایش درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود؟

این در حالی است که دولت دوازدهم، پیش‌بینی کرده بود سهم نفت از بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان باشد که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان آن باید از محل صادرات نفت تامین می‌شد.

به گفته رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازگانی تهران، میزان فروش نفت ایران در چند سال اخیر به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز نرسیده است.

این همه ماجرا نیست؛ رویترز قبلا گفته بود که ایران روی هر بشکه نفت خود حدود ۵ تا ۶ دلار تخفیف نفتی می‌دهد و دولت هم اعلام کرده بود که قرار نیست بودجه ۱۴۰۱ را وابسته به درآمدهای نفتی ببندد. اما به یک‌باره، پیش‌فرضش از درآمدهای نفت را ۱۰۶ درصد افزایش داده و میزان فروش را ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است.

به نظر می‌رسد دولت در بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای نفتی را به یک‌باره افزایش داده است. اما هنوز حتی مشخص نیست ایران در قبال نفت، پول دریافت می‌کند یا رمزارز یا حتی کالا تهاتر می‌کند.
منبع: تجارت نیوز