صادرات پای مرغ ایران به چین متوقف شد

دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: با سخت‌گیری‌های بهداشتی چین حدود ۶ ماه است که پای مرغ تولیدی کشور به میزان ۱۵هزار تن در سردخانه‌ها باقی‌مانده است.

سعید اصغری فرد با اعلام این خبر، افزود: اخیراً نامه‌نگاری‌های متعددی بین سازمان دامپزشکی و انجمن برای امکان صادرات پای مرغ ایران به چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده این محصول انجام‌شده و این سازمان نیز نامه‌نگاری‌های لازم برای تحقق این امر با مقامات چینی انجام داده، اما این کشور هنوز پاسخی نداده است.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات این محصول به چین باید موافقت‌نامه بهداشتی بین دو کشور ایجاد شود تا زمینه صادرات پای مرغ کشور که هم‌اکنون به دلیل سخت‌گیری‌های چین در سردخانه‌های ایران انباشته‌شده، فراهم شود.

دبیر انجمن ملی طیور ایران ادامه داد: درگذشته صادرات پای مرغ ایران به این کشور از طریق ویتنام و به‌صورت قاچاق ارسال می‌شد اما اخیراً این کشور سخت‌گیری‌هایی انجام می‌دهد که امکان صادرات محصول ما به شکل قبل وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 15هزار تن پای مرغ در سردخانه‌های کشور به‌صورت منجمد ذخیره‌شده است که این امر هزینه‌های نگهداری به مرغداران تحمیل کرده است.

اصغری فرد تأکید کرد: هر کیلوگرم پای مرغ صادراتی 800 تا 1000 تومان به فروش می‌رسد که در 6 ماه اخیر در انبار‌ها باقی‌مانده است.

وی بیان داشت: درصورتی‌که موافقت‌نامه‌ای بین ایران و چین برای صادرات محصولات دامی منعقد شود با فرآوری و ناخن‌کشی این محصول امکان افزایش ارزش‌افزوده پای مرغ فراهم می‌شود.

اصغری فرد یادآور شد: این محصول در کشور چین مصرف دارویی و غذایی دارد و به‌طورمعمول عمده پای مرغ کشور به چین صادر می‌شود که در ماه‌های اخیر در روند آن اخلال ایجادشده است.

وی در پایان درباره مصرف پای مرغ در کشور گفت: مصرف پای مرغ در کشور در مقایسه با میزان تولید ناچیز است و عمده پای مرغ تولیدی صادر می‌شود.