صادرات تخم مرغ متوقف شد/ حداکثر قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۱ هزار تومان

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از توقف صادرات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر صادرات تخم مرغ به بهانه تنظیم بازار متوقف شده است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، از ثبات قیمت تخم مرغ طی ۱۰ روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۳۰۰ تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۳۱ هزار تومان است.

او افزود: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و ارسال مرغ بالای ۹۰ هفته به کشتارگاه ناشی از عدم‌تخصیص نهاده، تولید تا حدودی کاهش یافته است.

نبی پور ادامه داد: برنامه ریزی نادرست دولت از دی ماه منجر به کاهش جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه شد که این امر تا حدودی تولید را تحت تاثیر قرار داده است؛ چرا که حداقل در هر ماه ۴.۵ میلیون قطعه باید جوجه ریزی انجام‌ می‌شد که طی چند ماه اخیر حداکثر ۳ تا ۳.۵ میلیون قطعه بوده که با این وجود روزانه ۴۰۰ تن تولید کمتر شده است.

این مقام مسئول از افزایش جوجه ریزی در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: در ماه‌های تیر و مرداد جوجه ریزی افزایش می‌یابد که با این وجود قیمت تخم مرغ در ماه‌های آذر و دی کاهش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: علی رغم کاهش تولید ناشی از افت جوجه ریزی ماه‌های قبل، اما میزان تولید جوابگوی نیاز داخل است که با این وجود مشکلی در تامین تولید تخم مرغ نداریم.

نبی پور تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با احتساب سرانه مصرف ۱۱ کیلو تخم مرغ به ازای هر نفر، تولید به ۹۰۰ هزار تن در سال می‌رسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون مشکلی در تولید وجود ندارد و تنها مدیریت تامین نهاده مشکلاتی را در بازار ایجاد کرده است.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: از ابتدای سال ۱۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است که طی روزهای اخیر صادرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.

نبی پور در پایان گفت: طی روزهای اخیر صادرات تخم مرغ به بهانه تنظیم بازار داخل متوقف شده است، در حالی که این موضوع نمی‌تواند تاثیری در تنظیم بازار داشته باشد و این نوع تصمیم گیری می‌تواند به صادرات ضربه مهلکی بزند چرا که با توقف‌های گاه و بیگاه صادرات، بازارهای خارجی را از دست می‌دهیم، کما اینکه کشور ترکیه با افزایش تولید در داخل، هیچ گاه صادرات را متوقف نمی‌کند.