توسعه بازار موجب تقویت توسعه مکانیزاسیون آبزی‌پروری می‌شود

تهران- ایرنا- رییس گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری شیلات گفت: بازار پررونق باعث می‌شود که موتور توسعه مکانیزاسیون در بخش آبزی‌پروری با قدرت بچرخد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «بیژن سید علیخانی» درباره برگزاری «نمایشگاه جامع کشاورزی ایران، سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین‌آلات، نهاده‌ها، گلخانه‌ها و کشت‌های گلخانه‌ای» به نقش موثر مکانیزاسیون در حوزه آبزی‌پروری اشاره کرد و افزود: توسعه بازار، موتور تقویت توسعه مکانیزاسیون آبزی‌پروری محسوب می‌شود و به دلیل وجود چالش‌های آبی موجود در کشور، این بخش همچون سایر بخش‌ها باید به سمت سیستم‌های فوق متراکم حرکت کند.

رییس گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری شیلات اظهار داشت: مکانیزاسیون آبزی‌پروری با ایجاد تغییرات کمی و کیفی در یک واحد تولیدی موجب ارتقای بهره‌وری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش عملکرد تولید لازم است ارتقای مدیریت تولید، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ریسک تولید، ملاحظات زیست محیطی و تولید بازار محور اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: تمرکز بر بازار یکی از محوری‌ترین اهداف مکانیزاسیون محسوب می‌شود و افزایش عملکرد بدون ارتقای بهره‌وری نتیجه‌ای جز دور ریختن محصول را به همراه ندارد.

سید علیخانی با اعلام اینکه بخش آبزی‌پروری همچون سایر بخش‌های کشاورزی دارای سیستم فروشندگان کالا است، گفت: بخش آبزی‌پروری دارای سامانه‌ای به نام دام، طیور و آبزیان است که تمامی تجهیزات مربوط به بخش، مشتمل بر ۲۰۰ شرکت متقاضی که حدود ۲۰ قلم کالا، در ۵۰ مدل را ارائه کرده‌اند را داراست.

وی همچنین در مقایسه این بخش با سایر بخش‌های کشاورزی گفت: با وجود آن که مکانیزاسیون سابقه زیادی در بخش آبزی‌پروری ندارد، تنوع محصولات شیلاتی در این بخش قابل ملاحظه است.

ورود ۳۰۰ هزار دستگاه مکانیزه به عرصه در افق برنامه هفتم توسعه

رییس گروه بهبود مدیریت مزارع و ترویج فناوری شیلات تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه از انواع تجهیزات آبزی‌پروری در ۲۷ هزار مزرعه فعال است و در افق برنامه هفتم توسعه مقرر شده است به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.

وی به افزوده شدن ۱۷۰ هزار دستگاه مکانیزه به ناوگان آبزی‌پروری کشور اشاره کرد و گفت: با اختصاص تسهیلات بلندمدت در افق سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ موجبات افزوده شدن ۱۷۰ هزار دستگاه مکانیزه به این ناوگان را فراهم خواهیم کرد.

مسوول به نقش موثر ترویج برای افزایش عملکرد تولید تاکید کرد و افزود: با ورود تحقیقات آبزی‌پروری به عرصه و ترویج روش‌های جدید، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است. به عنوان مثال با استفاده از این روش‌ها وزن بچه ماهیان رهاسازی شده از یک گرم به ۵۰ گرم و در حال حاضر ۴۰۰ گرم رسیده است که این امر کاهش ریسک را به دنبال دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه بازار باعث می‌شود که نقش مکانیزاسیون پررنگ‌تر شود زیرا بازار، موتور توسعه مکانیزاسیون در آبزی‌پروری است.

سید علیخانی بر ایجاد تنوع در محصولات عرضه شده در بازار اشاره کرد و گفت: وقتی بازار مدرن که انواع مختلفی از ماهیان با طعم‌های متفاوت را عرضه می‌کند، جای خود را به بازارهای سنتی می‌دهد، به طور قطع مشتریان بیشتری خواهد داشت و موتور تولید نیز باید با توسعه مکانیزاسیون و افزایش تولید با روش‌های فوق متراکم بتواند، حجم عظیم ذائقه‌های مردم را پاسخ دهد.

وی افزود: سیستم‌های فوق‌متراکم تولید باید با ورود ادوات مکانیزه جدید، چالش‌هایی چون کمبود اکسیژن، ذرات معلق و وجود بیماری در این سیستم‌ها را به کنترل خود درآورد.

گفتنی است؛ نمایشگاه جامع کشاورزی ایران سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین‌آلات، نهاده‌ها، گلخانه‌ها و کشت‌های گلخانه‌ای ۱۹ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود و سازمان شیلات ایران نیز با ارائه طرح «زنجیره ارزش» در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.