کمبود مرغ در خوزستان نتیجه رانت یا بی‌تدبیری است؟

گروه استانها- وضعیت ناپسند بازار توزیع مرغ خوزستان که خود روزی از صادرکنندگان این کالای مهم در کشور بود، نارضایتی عمومی را افزایش و ورود دستگاه‌های کشوری را به جهت رفع این معظل ضروری کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، کمبود مرغ در استانی که روزی خود به عنوان صادرکننده در کشور مطرح بود امروزه برای بسیاری از مردم و کارشناسان جای سوال و ابهام دارد که چگونه می‌شود میزان جوجه ریزی و توزیع مرغ روز در بازار با هم تطابق نداشته باشد؟

بهمن ماه سال گذشته، سازمان صنعت معدن و تجارات خوزستان در خبری از کاهش 18 درصدی میزان جوجه ریزی در استان خوزستان خبر داد چرا که بسیاری از مرغداران شرایط حاکم بر بازار، میزان و قیمت دان مرغ و قیمت خریداری از آنها را زیان آور می‌دانند و جوجه ریزی را در شرایط فعلی به صرفه نمی‌دانند.

پس از دو ماه از خبر وزارت صمت مبنی بر کاهش میزان جوجه‌ریزی، بازار مرغ استان با کمبود نزدیک به 50 درصدی همراه شد که نشان دهنده این است که میزانی از جوجه‌ریزی فصل پیش غیب شده است.

29 فروردین استاندار خوزستان در جلسه ستاد تنظیم بازار، قاچاق مرغ به استان‌های همسایه را علت کمبود بازار مرغ استان دانست در حالی که نماینده مرغداران در آن جلسه شرایط فعلی را به صرفه نمی‌داند و بر توجه به مسائل و مشکلات مرغداران تاکید کرد.

این مرغدار رامشیری قیمت بالای جوجه یک روزه، کمبود دان مرغ و از طرفی متناسب نبودن قیمت تضمینی خریداری با مخارج مرغدارای و زیان بار بودن این شرایط را علت عدم ترغیب مرغداران برای جوجه‌ریزی می‌داند.

در همین جلسه استاندار خوزستان، از ورود استان‌های ایلام، بوشهر و لرستان برای کمک به بازار مرغ و اختصاص مجموعاً 75 تن از این استان‌ها به خوزستان خبر داد درحالی رییس اتحادیه مرغداران استان میزان ورودی از این استان‌ها به خوزستان را بسیار کمتر می‌داند و از ناپدید شدن بخشی از مرغ ارسالی به استان در مسیر خبر داد.

در کنار همه این مسائل انتشار خبر دستگیری معاون اقتصاد سازمان صمت خوزستان، که مستقیماً بر بازار مرغ تاثیر گذار بود، شائبه‌هایی از وجود یک رانت شبکه‌ای در بازار توزیع مرغ استان برذهن خوزستانی‌ها به وجود آورد

حال آنکه استانداری خوزستان هرروز مصوبه جدید و دستور جدیدی از جمله ممنوعیت صادرات مرغ از استان، ممنوعیت فروش مرغ توسط اصناف به خریداران خاص مانند رستوران‌ها و شرکت و همچنین ممنوعیت فروش مرغ زنده و گرفتن کمک از تهران و استان‌های دیگر، بر رفع معظل در آینده نه چندان خبر می‌دهد.

همه این مباحث وضعیت بازار مرغ استان را همچنان ملتهب و مردم را سردرگم و ناراضی از وضعیت فعلی کرده است چرا که صف گرفتن در شرایط اوج کرونا، با زبان روزه و گاه بی‌نتیجه نارضایتی عمومی را روز به روز افزایش می‌دهد.