آشفتگی بازار مرغ شیراز در سایه نبود نظارت‌ها؛ راهکار کمیته پیشگیری از بحران بازار را آرام می‌کند؟

گروه استانها – افزایش قیمت در گروه گوشت قرمز و سفید در کنار کاهش عرضه آنها به ویژه گوشت سفید در استان فارس و شهر شیراز این روزها به یک معضل لاینحل تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم فروردین ماه 49.5 بوده است و این یعنی نزدیک به 50 درصد در گروه‌های مختلف کالاهای مورد استفاده مردم  افزایش قیمت وجود داشته است.

در این میان در گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه سبزیجات و گروه گوشت قرمز و سفید بوده است. افزایش قیمت در گروه گوشت قرمز و سفید در کنار کاهش عرضه آنها به ویژه گوشت سفید در استان فارس و شهر شیراز این روزها به یک معضل لاینحل تبدیل شده است.

گران شدن 72 درصدی گروه گوشت در سبد خانوار 

براساس آمار ارائه شده شاخص گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها در فروردین ماه امسال 430.8 است که نسبت به ماه قبل 5.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 72.8 درصد گرانتر شده است.

قیمت مرغ ماشینی در فروردین سال گذشته 11 هزار و 600 تومان بوده که امسال با نرخ مصوب به 24 هزار و 900 رسیده است که افزایشی بیش از دو برابر را نشان می‌دهد، گران تر شدن این کالای اساسی در کنار کمبود و نبود آن در بازار شیراز سبب شده که مرغ دوباره صفی شود.

کیانی یکی از فروشندگان مرغ و دیگر مواد پروتئینی است که در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مغازه‌دارها مرغ را با قیمت مصوب درخواست نمی‌کنند علاوه بر آن عرضه نیز کم است به گونه‌ای که مردم برای تهیه مرغ با قیمت مصوب باید 8 صبح به مراکز عرضه مراجعه کنند که آن هم تا یک ساعت به اتمام می‌رسد.

پای دلالان و واسطه‌گران در بازار باز است

وی دلیل این امر را بیرون ندادن مرغ از سوی مرغداران و کشتارگاه‌ها می‌داند و علاوه بر آن به این نکته هم تاکید دارد که مغازه‌داران و خرده‌فروشان با قیمت مصوب خواهان فروش مرغ نیستند.

رنجبر از دیگر عرضه‌کنندگان مرغ به صورت خرده‌فروشی است، وی نیز در گفت‌وگو با تسنیم از سیاست غلط در توزیع مرغ سخن می‌گوید و معتقد است که ادامه این روند مشکل را برطرف نمی‌کند چرا که دست دلالان و واسطه‌گران در بازار باز است.

دلالان و واسطه‌گرانی که متولیان تهیه و تولید مرغ یعنی جهاد کشاورزی نیز آن را تایید می‌کنند. به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس نیاز معمولی بازار گوشت مرغ در سطح استان فارس روزانه بین 350 تا حداکثر 400 تن بوده است در صورتی که تولید بیش از این رقم است.

مرغ تولیدی فارس به کجا رفته است؟

صمد رنجبری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تولید 1.5 برابری نیاز بازار خبر داده و گفته است که « اینکه این محصول روانه کدام بازار می شود مشخص نیست».

وی مقاومت واسطه‌ها و دلالان در برابر رعایت نرخ مصوب را عاملی برای این کمبود می‌داندو معتقد است که اقداماتی برای رفع این امر انجام شده اما گویا این اقدامات راه به جایی نبرده و نمی‌برد.

در سایه عدم نظارت‌ها این دلالان هستند که بازار را بر سر انگشت خود می‌چرخانند و متضرر اصلی هم  مثل همیشه مردم هستند. حال در اقدامی کمیته پیشگیری از بحران در استانداری فارس تشکیل شده و ظفر افشون، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس از ساماندهی بازار توزیع مرغ خبر داده است.

تشکیل کمیته پیشگیری از بحران برای ساماندهی بازار مرغ 

به گفته وی کلیه کشتارگاه‌ها باید لیست توزیع گوشت مرغ توسط عاملین را با ذکر مشخصات کامل خودروهای حمل، شهرستان مقصد و اسامی صنوف شامل مغازه‌های خرده‌فروشی، رستوران‌ها، بیرون برها و فست فودها، کارخانجات فرآوری، بیمارستان‌ها و پادگان‌ها به معاونت بازرسی سازمان صمت تحویل دهند.

افشون خواستار بازرسی گسترده توسط بازرسان صمت، بسیج اصناف، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی فروشندگان مرغ در سطح استان و برخورد قانونی با متخلفین شده است.

براساس تصمیمات این کمیته کلیه مرغداران مکلفند مرغ زنده را با قیمت مصوب 17100 تومان به کشتارگاه‌ها عرضه کنند و کشتارگاه‌ها نیز مکلفند مرغ گرم آماده طبخ را درب کشتارگاه به قیمت 23300 تومان و مغازه‌های مرغ فروشی نیز هرکیلو مرغ گرم را به قیمت 24900 تومان بفروش برسانند.

برخورد با تخلف باید ملموس باشد 

معاون استاندار فارس اعلام کرده که در صورت تخلف نسبت به قیمت‌های مصوب و یا امتناع از فروش و یا قطعه بندی توسط واحدهای صنفی به شدت با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

افشون در پایان اطمینان داده که هم استانی‌ها نگرانی از بابت تامین گوشت مرغ نداشته باشند، ضمن اینکه با پیگیری و تدابیر اتخاذ شده به دنبال افزایش میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری هستیم تا در ماه‌های آتی با مشکلی مواجه نشویم.

اما نکته قابل توجه برای معاون استاندار فارس و دیگر متولیان در این استان آن است که بازار با دستورات روی کاغذ کنترل نمی‌شود بلکه نیاز به اقدامی جدی است به گونه‌ای که مردم نیز نتیجه این اقدام را به صورت ملموس و بر سر سفره‌های  خود مشاهده کنند.