ضعف دولت در تامین نهاده دامی علت افزایش 50 درصدی قیمت مرغ

دولت حدود یک ماه قبل قیمت مصوب مرغ را 15 هزار تومان اعلام کرد اما این قیمت با نرخ بازار اختلاف فاحشی دارد و مرغداران لرستانی علت این موضوع را این می‌دانند که دولت تنها 40 درصد نهاده دامی آن‌ها را تامین می‌کند و آن‌ها بایستی میزان باقی مانده را با قیمتی بیش از دو برابر از بازار آزاد تامین کنند.

خبرگزاری فارس_ لرستان، محمد عبدالله زاده؛ در مردادماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار خرم‌آباد حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این قیمت تا اسفندماه به ۱۲ هزار تومان نیز رسید.

اما شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته در کشور باعث تعطیل شدن بسیاری از مجالس شادی و عزا و کاهش مهمانی‌های خانوادگی در سطح کشور و لرستان شد و همین موضوع باعث شد که قیمت مرغ در فروردین‌ماه امسال به حدود ۹ هزار تومان برسد.

 

کرونا ضرر بزرگی به مرغداران وارد کرد

این در حالی بود که قیمت تمام‌شده مرغ زنده برای ۶۳۰ واحد مرغداری لرستان نیز ۹ هزار تومان بود و همین موضوع باعث وارد شدن ضرر هنگفتی به مرغداران لرستانی و کل کشور شد اما از اردیبهشت‌ماه به بعد قیمت مرغ طی یک شیب ملایم افزایش یافت به طوری که در اوایل تیرماه به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت مرغ در ۱۳ روز ۵۰ درصد افزایش یافت

اما ثبات قیمت مرغ با آغاز فصل گرم از میان رفت به طوری که از دوم تا پانزدهم تیرماه قیمت مرغ گرم از هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

 

پس از این موضع دولت برای مهار قیمت مرغ در سراسر کشور نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد اما با گذشت بیش از یک ماه عملاً سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ مصوب برای گوشت مرغ با شکست مواجه شده است

 سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ مصوب برای مرغ با شکست مواجه شده است

به طوری که مرغ با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان در بازار موجود نبوده و در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در بازار بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است.

وضعیت کنونی قیمت‌ها در خصوص گوشت مرغ نشان می‌دهد که دخالت دولت در قیمت کالاها و تعیین نرخ مصوبی که هم اکنون در بازار اجرا نمی‌شود و حتی تولیدکنندگان نیز پیش‌تر نارضایتی خود را از این قیمت نشان داده و عملاً عرضه مرغ با قیمت ۱۵هزار تومانی را امکان‌پذیر نمی‌دانند.

نهاده‌های دامی دولتی تنها ۴۰ درصد نیاز مرغداران لرستانی را تأمین می‌کنند

رئیس اتحادیه مرغداران لرستان در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: طی یک سال گذشته شاهد هستیم که با توجه به کمبود نهاده‌های دامی مسئولیت پخش این کار را خود وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.

محمد کریمی با بیان اینکه نهاده‌های دولتی که توسط جهاد کشاورزی لرستان توزیع می‌شود با توجه به میزان جوجه ریزی به صورت عادلانه میان مرغداران لرستانی تقسیم می‌شود، افزود اما نهاده دولتی در محصول سویا ۶۰ درصد و در محصول ذرت ۲۰ درصد نیاز مرغداران را تأمین می‌کند.

 

قیمت نهاده‌های دامی در بازار دو تا سه برابر نهاده‌های دولتی است

وی بیان کرد: همین موضوع باعث شده که مرغدار بخش زیادی از نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کند این در حالی است که اختلاف قیمت نهاده دولتی با بازار بسیار زیاد است برای نمونه قیمت ذرت دولتی هر کیلوگرم ۱۶۰۰ تومان بوده این در حالی است که قیمت بازار آزاد آن بین دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه مرغداران تصریح کرد: در حال حاضر در بازار، کنجاله سویا ۷ هزار ۵۰۰ تومان و ذرت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مرغداران می‌رسد و این امر نشان می‌دهد که نظارت صحیح بر بازار وجود ندارد.

رشد ۴۷ درصدی قیمت تمام‌شده مرغ در مرغداری‌ها

کریمی خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد غذای مورد نیاز مرغداری‌ها را سویا و ذرت تشکیل می‌دهد و همین افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شده که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده‌ای که سال گذشته بین هشت هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود امسال به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

 

قیمت واقعی مرغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است

وی با بیان اینکه قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نرخی است که مرغداری به کشتارگاه تحویل می‌دهد، گفت: اگر هزینه‌های کشتارگاه و سود عمده‌فروشی‌ها را نیز حساب کنیم قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ گرم بسته‌بندی‌شده بایستی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

رئیس اتحادیه مرغداران لرستان اظهار داشت: اگر روند توزیع نهاده‌های دامی به شکل حاضر باشد طی ماه‌های آینده شاهد کاهش تولید مرغ در کشور و به تبع آن افزایش قیمت مرغ خواهیم بود.

 

نهاده دامی دولتی حدود ۷۰ درصد نیاز مرغداران لرستانی را تأمین می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اظهار داشت: مرغداری‌ها برای تأمین غذای مورد نیاز طیورشان بیش از ۹۰ درصد به نهاده‌های دامی وارداتی احتیاج دارند این در حالی است که این میزان برای گاوداری‌ها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

ناصر نجیب‌زاده با بیان اینکه با توجه به میزان جوجه ریزی هر استان به صورت ماهانه سهمیه نهاده دامی به آن اختصاص می‌یابد، افزود: نهاده دامی دولتی حدود ۷۰ درصد نیاز مرغداران لرستانی را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: مرغداران باقی نهاد دامی مورد نیازشان را از بازار آزاد تأمین می‌کنند همچنین قیمت نهاده دامی دولتی در هر تن نسب به سال گذشته ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

نجیب‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود  تصریح کرد: این در حالی است که هزینه‌های کرایه حداقل دو برابر شده‌اند اما در مجموع می‌توان گفت که هزینه‌های تولید مرغ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

پیشنهاد 

بررسی‌های انجام‌یافته برای دریافت اطلاعات چرایی افزایش قیمت نهاده‌های دامی درحالی‌که ارز دولتی برای واردات آن تخصیص‌یافته نشان می‌دهد که تأمین ارز برای این نهاده‌های دامی از سوی دولت به طور کامل انجام نمی‌گیرد.

و در حالی قیمت ۱۵ هزار تومانی برای عرضه گوشت مرغ گرم تعیین‌شده که نهاده دولتی تنها در محصول سویا ۶۰ درصد و در محصول ذرت ۲۰ درصد نیاز مرغداران را تأمین می‌کند یعنی به طور میانگین دولت ۴۰ درصد نهاده‌های دامی به نرخ دولتی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

مرغداران در شرایط فعلی بایستی ۶۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیز خود را از بازار آزاد با نرخی حدود دو تا سه برابر قیمت دولتی تأمین کنند.

به گفته مرغداران لرستانی در صورتی که تأمین نهاده توسط دولت به این شکل ادامه پیدا کند طی ماه‌های آینده شاهد کاهش تولید و افزایش قیمت مجدد مرغ در سراسر کشور خواهیم بود.

 بنابراین دولت‌مردان در چنین شرایطی  باید با تأمین نیازهای تولیدکنندگان و تخصیص ارز دولتی برای تهیه نهاده‌های دامی و برخورد با متخلفان بازار سیاه زمینه کاهش هزینه‌های تولید گوشت مرغ و در پی آن کاهش قیمت محصول در بازار را فراهم سازند

 همچنین یکی از راه‌هایی که کشورهای توسعه‌یافته برای حل نوسانات قیمت مرغ در کشورهای خود انجام داده‌اند این است که جلوی توزیع مرغ به صورت گرم را گرفته‌اند و این محصول به صورت فرآوری شده در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و شایسته است دولت‌مردان شرایط لازم برای توزیع مرغ به صورت فرآوری شده در اختیار مردم را فراهم کنند.