نبض بازار مرغ کُند می زند

قیمت مرغ افزایش یافت تا یک بار دیگر این موجود نُقل و نَقل هر مجلسی شود آنهم در حالی که برای تولید کنندگان حتی در روزهای افزایش قیمت، نبض بازار کُند می زند.

در شرایطی که افزایش قیمت مرغ در بسیاری از استان های کشور از همان ماه های اول سال اتفاق افتاد اما ضعف اقتصادی استان و مصرف کننده، این روند را در استان تا به این هفته به درازا کشاند. اما در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ در استان هستیم که گلایه هایی را از سوی مردم به همراه داشته است.

مردم چه می گویند؟

«رضا افسری» یکی از شهروندان بجنوردی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ در استان بیان کرد: از چند روز گذشته مرغ با قیمت 290 هزار ریال عرضه می شود و حتی گاهی هم با این قیمت در بازار یافت نمی‌شود.

وی افزود: هر چند در سطح ملی سامانه‌ای برای رصد و نظارت گوشت وجود دارد اما متاسفانه مدیریت عرضه و نظارت مرغ در استان چندین سال است که از ناکارآمدی جدی رنج می‌برد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند به طور کامل این بحران را مدیریت کنند.

«علی‌رضا سیفی» از شهروندان اسفراینی هم در این خصوص بیان کرد: طی سالیان اخیر، گوشت مرغ به همراه سایر اقلام اساسی از سفره خانواده‌ام پَر کشیده است چون هر هفته قیمت مرغ تغییر پیدا می‌کند و هر فروشگاهی مرغ را با یک قیمت عرضه می‌کند و متاسفانه مسئولان هیچ نظارتی بر عرضه و تقاضای گوشت مرغ ندارند.

یک شهروند شیروانی هم گفت: مرغ یکی از اقلام خوراکی است که سهم بالایی در سفره مردم دارد بنابراین باید به کنترل قیمت این نوع اقلام توجه ویژه شود.

«محمد صفری» افزود: البته نمی توان از منافع تولیدکنندگان هم به راحتی عبور کرد اما باید مدیریت شایسته ای برای رعایت حقوق تولید کننده و مصرف کننده باشد.

وی گفت: نباید از جیب مردم هزینه حمایت از تولید کننده مرغ پرداخت شود بنابراین برای حفظ تعادل در بازار باید یارانه به بخش تولید داده شود تا مردم بتوانند اقلام خوراکی را با قیمت مناسب خریداری کنند.

تولید مرغ به صرفه نیست
مرغداران هم مثل مردم ناراضی هستند و از به صرفه نبودن تولید می گویند. «محسن جوادی» یکی از مرغداران استان هم گفت: قیمت تمام شده تولید مرغ برای تولید کنندگان در مقایسه با نرخ تعیین شده همخوانی ندارد و اگر تولید کنندگان واحدهایشان را تعطیل کنند، سود بیشتری می برند.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده های دامی، هزینه های حمل و نقل و به ویژه تغییر قیمت جوجه در چند نوبت، ممانعت از جوجه ریزی و خالی بودن سالن های واحدهای تولیدی در چند نوبت به ضعیف شدن بنیه اقتصادی تولید کنندگان دامن زده است.

مرغدار دیگری هم گفت: قیمت فعلی اعلام شده به رغم اینکه به ظاهر افزایش یافته اما ما تولیدکنندگان همچنان در ضرر هستیم و با این نرخ هم هزینه های تولید تامین نمی شود.

«اکبر باقری» افزود: در کشتار مرغ 76 درصد بیشتر استحصال نمی شود و 30 درصد آن ضایعات است.

وی تاکید کرد: اگر تولیدات خود را به استان های همجوار عرضه کنیم برایمان به صرفه تر است.

مسئولان چه می گویند؟
قیمت مرغ در خراسان شمالی کمتر از سایر استان ها است
رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی هم در این باره گفت: ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت گوشت مرغ کشتار روز را به ازای هر کیلوگرم ۲۹۰ هزار ریال و قیمت مرغ زنده را ۲۱۰ هزار ریال مصوب کرده است که البته این مصوبه با یک هفته تاخیر در استان اجرایی شده است.

«معصومه قربانی» اظهارداشت: قیمت مرغ در آنالیز نرخ گذاری بر اساس قیمت جوجه تعیین می شود و امروز در بازار شاهد رسیدن قیمت جوجه 40 هزاریالی به 100 هزارریال و حتی بیشتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمانی که قیمت جوجه 40 هزار ریال بود قیمت مرغ به 259 هزار ریال رسیده بود، بیان کرد: در شرایطی که شاهد افزایش 40 درصدی قیمت نهاده ها دامی و چند برابری جوجه هستیم قیمت مرغ به 290 هزار ریال در استان رسیده که نسبت به استان های همجوار هم تفاوت قیمت داریم.

قربانی، قیمت مصوب جوجه را، 42 هزار ریال عنوان کرد و گفت: هیچ شرکتی به این نرخ جوجه عرضه نمی کند و قیمت جوجه در برهه ای از زمان به 120 هزار ریال هم رسید و در آنالیز قیمت، بازهم قیمت مرغ کمتر از از قیمت بازار اعلام شد.

وی با تاکید براینکه نرخ مرغ بسته به قیمت جوجه تغییر می کند، گفت: امسال شرایط در قیمت گذاری جوجه حتی تا به 130 تا 140 هزار ریال رسید که با سیاست هایی همچون محدود شدن اجازه جوجه ریزی، کاهش تقاضا و… از سوی اتحادیه سراسری مرغداران این روند کنترل شد تا به 80 هزار یال رسید که شنیده می شود با افزایش قیمت مرغ زنده، احتمال رسیدن قیمت جوجه به 100 هزار ریال هست.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی افزود: با افزایش احتمال قیمت جوجه اما مرغ گران تر نمی شود و راهکارهای دیگری در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در استان دیرتر از سایر استان ها مصوبه کشوری افزایش قمیت اجرایی شد، بیان کرد: در سایر استان ها قیمت فعلی عرضه مرغ 320 هزار ریال است و مرغ زنده در استان های دیگر 220 هزار ریال و در خراسان شمالی، به ترتیب 290 و 200 هزار ریال است.

قربانی افزود: با توجه به ضعف اقتصادی خانوارها و تولید کنندگان مرغ در استان همیشه قیمت مرغ زنده در استان خراسان شمالی کمتر از سایر استان ها بوده است.

وی تولید ماهانه استان را تعداد 850 تا 900 هزار قطعه جوجه عنوان کرد و گفت: نیاز روزانه استان 25 تا 30 هزار قطعه است و در 6 ماهه اول سال 5 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که نسبت به پارسال یک میلیون قطعه افزایش داشته ایم.

وی با بیان اینکه هر واحد 4 یا 5 دوره اجازه جوجه ریزی دارد که معمولا 4 دوره جوجه ریزی انجام می شود، گفت: سال گذشته 88 واحد مرغداری در استان بود که امسال به 102 واحد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 5 روز از تغییر نرخ مرغ در استان می گذرد، گفت: افزایش قیمت در کشور از ابتدای امسال اجرا شد ولی در استان ما براساس مصوبه پارسال بود که مرغداران استان بسیار متضرر شدند.

قربانی با بیان اینکه محدود شدن دوره های جوجه ریزی برای مرغداران هم به این ضررها دامن زد، گفت: تولید برای مرغداران استان به صرفه نیست و این کمترشدن نرخ با توجه به فراهم شدن امکان قاچاق نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع تولید کننده است.

نظارت و بازرسی ها تشدید شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای حفظ آرامش در بازار و پیشگیری از تشکیل صف، نظارت و بازرسی ها تشدید شده است.

«حسین حاجی بیگلو» افزود: اما نظارت در شرایطی معنا پیدا می کند اقلام تنظیم بازار تامین و در دسترس مصرف کننده باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد: براساس مصوبه تنطیم بازار کشور افزایش قیمت مرغ با توجه به گرانی نهاده های دامی، هزینه های حمل و نقل و … تا 310 هزار ریال بلامانع بود اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، کف قیمت لحاظ و به 290 هزار ریال در استان رسید.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، مرغ در استان با پایین ترین نرخ عرضه می شود، گفت: مرغ تا 370 هزار ریال هم در استان های دیگر خرید و فروش می شود.

حاجی بیگلو با بیان اینکه سود چرخه تولید و عرضه 6 درصد است و مرغداران ما به رغم تغییر نرخ در استان های دیگر با همان نرخ سال قبل تولید خود را عرضه می کردند، گفت: برای مرغداران به صرفه تر، عرضه تولید خود به استان های دیگر بود و با توجه به تحلیل های انجام شده از سوی دستگاه های متولی و برای پیشگیری از قاچاق مرغ، کف قیمت لحاظ شد.

وی گفت: در کشتار مرغ 76 درصد بیشتر استحصال نمی شود و با توجه به ضایعات نزدیک به 30 درصدی آن برای تولید کننده، فروش مرغ نهایت 280 هزار تومن است این در حالیست که که مرغ به دست مصرف کننده در استان با نرخ 290 هزار ریال می رسد.

حاجی بیگلو افزود: به رغم اینکه استان هایی مثل گلستان و خراسان رضوی در تعداد مرغداری ها با ما قابل مقایسه نیستند اما نرخ مرغ در این استان ها بیشتر از خراسان شمالی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکید کرد: تعداد ارسال پرونده به تعزیرات با تشدید نظارت ها و بازرسی ها نسبت به سال گذشته چند برابر شده و از سویی براساس سامانه جامع کشوری کالاها از مبدا تا مقصد، نام و مشخصات خریدار و فروشنده و … رصد می شود تا به آرامش بازار کمک شود.