شرط بازگشت تعادل به بازار مرغ “اصلاح قیمت” است

ایسنا/کرمانشاه رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه تنها شرط رسیدن بازار مرغ به تعادل را اصلاح قیمت مرغ عنوان کرد.

برومند چهارآیین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به دلایل کمبود مرغ در بازار اظهار کرد: هم اکنون بین قیمت مصوب برای عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها و قیمت مرغ در بازار تفاوت زیادی وجود دارد که این اختلاف قیمت باعث می شود دلالان به بجای اینکه مرغ تولیدی را با قیمت مصوب روانه کشتارگاه ها کنند، آن را با قیمت بالاتری به واحدهای زنده‌فروشی مرغ بفروشند.

چهارآیین با بیان اینکه رمز استمرار تولید تامین منافع اقتصادی قانونی و مشروع تولیدکنندگان استT گفت: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده برای واحدهای تولیدی حدود ۲۵ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب اعلام شده برای خرید مرغ زنده از مرغداران 17 هزار و 100 تومان تعیین شده است، لذا طبیعتا مرغداران تمایلی به عرضه مرغ به کشتارگاه ها با قیمت مصوب دولتی را ندارند، چون این قیمت غیرکارشناسی و غیرمنصفانه است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با یادآوری اینکه قیمت 17 هزار و 100 تومانی عرضه مرغ زنده به کشتارگاه‌ها به مصوبه فرورین ماه بر می گردد، گفت: از آن زمان تاکنون افزایش قیمت‌ در حوزه های مختلف چه در حوزه حمل و نقل و هزینه های کارگری و چه در قیمت جوجه یک روزه و نهاده‌های مورد نیاز پرورش مرغ شامل کنجاله سویا و ذرت را شاهد بوده ایم، ضمن اینکه قیمت واکسن های مورد نیاز واحدهای مرغداری هم افزایش داشته است، لذا باید قیمت عرضه و فروش مستقیم مرغ به کشتارگاه ها اصلاح شود.

وی تاکید کرد: بازار مرغ تنها در صورتی به آرامش خواهد رسید که قیمت مصوب عرضه مرغ به کشتارگاه ها تغییر کرده و بر اساس آنالیز واقعی عوامل موثر در تولید مرغ، قیمت های جدید اعلام شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون قیمت جوجه یک روزه به طور متوسط هفت هزار تومان است و قیمت نهاده های مورد نیاز پرورش مرغ و هزینه های حمل و نقل هم بالا رفته، قیمت عرضه مرغ به کشتارگاه ها باید 24 هزار و 500 تومان تعیین شود تا مرغ نهایتا با قیمت بین 34 و یا نهایتا 35 هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

چهارآیین در ادامه در پاسخ به این پرسش که “مگر مرغدارانی که نهاده دولتی برای دوره پرورش مرغ دریافت می کنند، ملزم به عرضه مرغ با نرخ مصوب دولتی نیستند؟”، گفت: از 16 آیتمی که در تولید مرغ تاثیرگذار است، دولت تنها ملزم به تامین دو قلم شامل کنجاله سویا و ذرت با نرخ مصوب دولتی است که این دو قلم هم اغلب با تاخیر زیاد و تقریبا بعد از اتمام دوره پرورش به دست مرغدار می رسد. در جوجه ریزی که در خرداد ماه انجام شد و مرغ های حاصل از این دوره هم اکنون در بازار هستند، مرغداران بیش از 90 درصد کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده و نهاده های دولتی را اغلب بعد از پایان دوره پرورش دریافت کرده اند که در چنین فضایی نه از نظر قانونی و نه حتی از نظر شرعی و اخلاقی تعهدی برای عرضه مرغ با نرخ مصوب دولتی ندارند.

وی ادامه داد: چطور انتظار داریم مرغداری که نهاده‌ها را با نرخ آزاد خریداری کرده، هم اکنون مرغ را با نرخ مصوب دولتی بفروشد و متحمل خسارت شود.

وی در ادامه اشاره ‌ای هم به کم شدن میزان تولید مرغ در فصل تابستان داشت و گفت: همه ساله در فصل تابستان به دلیل افزایش دما وزن گیری جوجه های پرورشی در واحدهای مرغداری کاهش می یابد و کمبود مرغ را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه اگر قیمت اصلاح شود با جوجه ریزی های خوب انجام گرفته در تیر ماه امیدواریم بازار مرغ از اواخر مرداد به آرامش برسد، گفت: در تیر ماه در استانی مثل کرمانشاه سه میلیون و 100 هزار قطعه جوجه ریزی داشته ایم که با این حجم از جوجه ریزی قاعدتا در اواخر مرداد نباید کمبودی در بازار وجود داشته باشد.