دامداران در معرض ورشکستگی هستند

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه بعضی از دامداران در معرض ورشکستگی هستند، گفت: زمانی که دامدار نتواند هزینه‌های تولید را تامین کند، مجبور است به مرور بخشی از دام خود را به بازار عرضه کند تا بتواند بخش دیگری را زنده نگه دارد. علت همه این مسائل گرانی نهاده‌ها و افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تولید است.
مجید مهدوی  در خصوص فعالیت دامداران در استان اظهار کرد: در مسائل مربوط به مدیریت دام ۷۵ درصد از هزینه‌ها مربوط به تغذیه دام است. تغذیه گاو شیری در ابعاد صنعتی با کنجاله سویا، ذرت و نهاده‌های وارداتی است. مسائل مرتبط با ارز و دلار دولتی همه را درگیر کرده است، قطعا دامداران نیز با این مسائل درگیر شده‌اند.
وی با بیان اینکه «در واقع دامدارای‌های صنعتی که بخش تولید شیر را بر عهده دارند نیز با این مسائل درگیر شده‌اند و هزینه‌های تولید آن‌ها نیز بسیار بالا رفته است» افزود: دامداری‌های سنتی و گاودارای‌های کوچک نیز متناسب با همین مورد و شاید با درصد کمتری متاثر از این مساله شده‌اند. گرانی نهاده همه دامداری‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در اردیبهشت ماه سال ۹۹ قیمت جو ۱۹۰۰ تومان بوده است و در حال حاضر قیمت آن ۵۷۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان نیز افزایش پیدا کرده است.

دامینه صنعت

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در رابطه با تهیه نهاده توسط دامداران اظهار کرد: به دامداران مقداری نهاده یارانه‌ای از طریق تعاونی‌ها اختصاص داده می‌شود و سایر نیاز خود را به ناچار باید از بازار آزاد تهیه کنند. به همین دلیل فروش دام داشتی (دامی که تنها به خاطر استفاده از گوشتشان پرورش داده نمی‌شوند)   در حوزه دام سبک زیاد شده است. این مورد زنگ خطری است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. زیرا در میادین دام سبک، قیمت دام داشتی یعنی گوسفند ماده و دام مولد گران‌تر از بره پرواری بوده است.
مهدوی با اشاره به تاثیرات گرانی نهاده بر وضعیت دام تصریح کرد: زمانی که دامدار نتواند هزینه‌های تولید را تهیه کند مجبور است به مرور بخشی از دام خود را به بازار عرضه کند تا بتواند بخش دیگری را زنده نگه دارد. علت همه این مسائل گرانی نهاده‌ها و افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تولید است. از طرف دیگر چون توجه واقعی به تولید نمی‌شود. زمانی که قیمت شیر یا لبنیات زیاد می‌شود به دامداران فشار وارد می‌شود زیرا تامین پروتئین جامعه در اولویت است.
وی ضمن بیان اینکه «بعضی از دامداران در معرض ورشکستگی هستند» تصریح کرد: دامداری که نتواند هزینه‌های خوراک دام خود را تامین کند یا دامداری که بابت  تامین نهاده چک می‌دهد، اگر تولیدی نداشته باشد درآمدی هم  نخواهد داشت تا بتواند به تعهدات خود عمل کند، طبیعی است که در خطر ورشکستگی قرار بگیرد. زمانی که دامدار در ازای فروش بخشی از دام خود چک هجده ماهه تحویل می‌گیرد یعنی در خطر ورشکستگی قرار دارد.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی در خصوص  نهاده‌هایی که به بخش دامداری صنعتی اختصاص داده می‌شود، عنوان کرد: در این رابطه  تلاش می‌شود که بخش قابل توجهی از نهاده این بخش به صورت یارانه‌ای باشد. دولت باید در این زمینه تصریح کند و ما در این رابطه پیشنهاداتی دادیم و مشوق‌هایی هم در نظر گرفتیم.
مهدوی با بیان اینکه «یکی از درخواست‌های ما این است که قانون تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی کامل اجرا شود»، بیان کرد: مسئله این است که باید همه اختیارات به جهاد کشاورزی بازگردد و صفر تا صد مسئله واردات و نهاده در اختیار وزارت کشاورزی قرار بگیرد که شرکت‌های وارد کننده در روند کارهای اداری به مشکلی برنخورند.
وی افزود: درخواست دیگر این است که اختیارات را به استان‌ها بدهند. برای شرکت‌هایی که در خراسان رضوی می‌توانند کار واردات نهاده را انجام دهند در این زمینه روندی مشخص شود. گمرک نیز باید در این مسئله همکاری کند تا دامداران از نهاده‌ای که وارد می‌شود نهایت استفاده را ببرند.