سنگینی مزاحمت‌های دولتی بر دوش واحد‌های مرغداری

استان قزوین با وجود وسعت کم در زمینه تولید محصولات سالم یکی از مهمترین استان‌های کشور است.
یکی از بخش‌هایی که مورد توجه و حمایت قرار گرفته است و همچنین در ردیف فعالیت‌هاى اقتصادى خانوار‌ها جاى دارد پرورش طیور است.

قزوین رتبه اول تولید مرغ اجداد تخمگذار
صنعت طیور ازصنعت‌های با سابقه در این استان است تا جایی که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین استان قزوین رتبه ۴ تولید تخم مرغ، رتبه اول تولید مرغ اجداد تخمگذار، رتبه ۴ تولید مرغ تخمگذار، رتبه ۴ مرغ مادر تخمگذار، رتبه ۶ تولید مرغ مادر گوشتی در کشور را دارا ست.
فاطمه خمسه می‌گوید: این استان دارای 440 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه، 70 واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت بیش از هشت میلیون و واحد‌های مرغ مادر، تخمگذار و پولت در استان است.
خمسه می‌افزاید: ظرفیت سالانه واحد‌های مرغ گوشتی بیش از ۲۶ میلیون قطعه جوجه ریزی و واحد‌های مرغ تخمگذار بیش از سه میلیون مرغ تخمگذار است.
وی اضافه می‌کند: این واحدها، استان قزوین را به یکی از مراکز تولید گوشت مرغ در کشور تبدیل کرده است و می‌توان با تولید گوشت مرغ با وزن مناسب ظرفیت‌های این واحد‌های تولیدی را افزایش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین معتقد است: با اجرای طرح تولید گوشت مرغ با وزن مناسب، مرغ نیمچه گوشتی زنده با شرایط وزنی 1800 تا 2 هزار و 200 گرم و دوره پرورش 38 تا 42 روزه زمینه برای تولید گوشت مرغ آماده به طبخ در وزن‌های هزار و 300 تا هزار و 600 گرم فراهم خواهد شد.

عرضه گوشت مرغ با وزن بالا و کاهش ارزش غذایی
خمسه می گوید : درحال حاضر فرهنگ غذایی عمومی، بازار را به سمت عرضه گوشت مرغ با وزن‌های بالا سوق داده است که این امر علاوه بر هدر رفت منابع تولید، موجب از بین رفتن سرمایه ملی و کاهش چشمگیر ارزش غذایی محصول تولیدی می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم می‌گوید: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده میزان مرغ وتخم مرغ در این استان از 60 هزار تن در سال گذشته ، به 150 هزار تن در سالجاری افزایش می‌یابد.
این افزایش تولید در سالجاری نشان دهنده رشد بیش از ۲ برابری مرغ و تخم مرغ در استان قزوین است.
علی شاپورزاده می‌افزاید: در حال حاضر استان قزوین در تولید گوشت مرغ رتبه چهارم و تخم مرغ رتبه هفتم کشور قرار دارد .
شاپورزاده می‌گوید: به طور میانگین سالانه در این استان 34 تن گوشت مرغ، 29 هزار و 197 تن تخم مرغ تولید می‌شود.

صادرات ۷۰ درصد محصولات دامی
وی اضافه کرد: حدود 30 درصد محصولات تولید شده دامی در استان قزوین مصرف می‌شود و بقیه به استان‌های مجاور بخصوص تهران ارسال می‌شود.
با توجه به رو به رشد بودن صنعت مرغداری در استان قزوین مشکلاتی هم برای واحد‌های پرورش مرغ وجود دارد.
واحد‌های تولیدی مرغ و تخم مرغ در قزوین مشکلاتی مانند افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سخت گیری دستگاه‌های اجرایی از جمله بیمه، مالیات و بانک‌ها را موانع این بخش ذکر می‌کنند.

سنگینی مزاحمت‌های دولتی بر دوش واحد‌های مرغداری
حمیدرضا حاجی از فعالان بخش مرغ و تخم مرغ در استان قزوین می‌گوید: سنگینی مزاحمت‌های دولتی از دوش واحد‌های مرغداری باید برداشته شود.
احمد جهانبخشی یکی دیگر از فعالان بخش طیوراستان قزوین می‌گوید: براساس قانون، واحد‌های کشاورزی معاف از مالیات اند، اما در عمل این مساله رعایت نمی‌شود تا جایی که از سال 91 تاکنون مالیات‌های زیادی برای مرغداری‌های استان وضع شده است.
پرویز علیخانی یکی از مرغداران با سابقه استان قزوین هم با بیان اینکه فرصت طلبان به دنبال سودجویی اندمی گوید: واسطه گران هر قطعه مرغ را زیر قیمت بازار از ما خریداری می‌کنند و از طرفی هم نهاده‌ها را بالاتر از قیمت تمام شده به مرغداران می‌فروشند.
علیخانی می‌افزاید: متاسفانه این شرایط به علت ضعف مدیریتی و برخورد سلیقه‌ای مدیران در حل مشکلات به وجود آمده و مرغداران را با ضرر‌های هنگفت مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه دارای ۶۰ هزار قطعه مرغ گوشتی است می‌افزاید: از مسئولان انتظار داریم در کارگروه‌ها و جلساتی که برگزار می‌شود از نظرات ما تولیدکنندگان هم استفاده کنند و به جای تعریف و تمجید از یکدگیر برای رفع مشکلات اقدام جدی کنند.
یکی دیگر از فعالان صنعت مرغداری می‌گوید: انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعامل بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند.
او با بیان اینکه در تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه اند می‌افزاید: بنده در اردیبهشت ماه نهاده خریداری و هزینه آنرا هم پرداخت کرده ام، اما متاسفانه الان که آذر ماه است هنوز بار خریداری شده بدست ما نرسیده است.
طاهرخانی می‌گوید: این بدین معنی است که مرغدار اگر بخواهد به صنعت مرغداری ادامه بدهد باید دو برابر نقدینگی داشته باشد.

فرسودگی ساختمان و تجهیزات موجود یکی از مشکلات صنعت طیور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با کمک اتحادیه، مسئولان ملی و استانی پیگیری مشکلات مرغداری‌ها را وظیفه خود می‌دانیم، فرسودگی ساختمان و تجهیزات موجود را یکی از مشکلات جدی صنعت طیور در استان می‌داند و می‌گوید: با پرداخت سرمایه در گردش برای رفع این معضل باید اقدام کرد، زیرا در غیر این صورت تا ۱۰ سال آینده این صنعت ظرفیت کنونی خود را از دست خواهد داد.
فاطمه خمسه می‌افزاید: برخی از واحد‌های تولید مرغ 50 ساله بوده و عمر ساخت 30 درصد آن‌ها نیز بین ۲۰ تا ۳۰ سال است و فقط حدود ۱۰ درصد آن‌ها عمر کمتر از 10 سال دارند.
خمسه اضافه می‌کند: به دنبال شناسنامه دار کردن تولیدات بخش طیور و ایجاد زنجیره تولید به طور جدی هستیم.

سرمایه گذاری هفت هزارمیلیارد ریالی درصنعت مرغداری قزوین
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین می‌گوید: بیش از هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت مرغ و تخم مرغ این استان صورت گرفته است.
علی شاپورزاده می‌افزاید: با توجه به میزان سرمایه گذاری انجام شده و اشتغال حدود پنج هزار نفر در واحد‌های یاد شده، مسئولان استان باید برای رفع مشکلات اقدام موثرتری انجام دهند.
شاپورزاده با اشاره به خطر بیماری‌هایی که این صنعت را همواره مورد تهدید قرار می‌دهد، می‌گوید: با همکاری مرغداری‌ها خوشبختانه امسال هیچ گونه مورد ابتلا به آنقولانزا در استان گزارش نشده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین نیز می‌گوید: با افزایش تولید مرغ و تخم مرغ در سطح جهان و کشور مواجه هستیم و دنیا به سمت افزایش تولید این محصول پیش می‌رود.
محمودی می‌افزاید: این روند افزایش تولید در سایر استان‌های کشور مشاهده می‌شود، اما قزوین با روند ثابت یا کاهش تولید در این زمینه مواجه است.
محمودی اضافه کرد: یک واحد مرغداری گوشتی، تخم گذار و اجداد ناگهان با یک رقم مالیاتی مواجه می‌شود که در نهایت منجر به ورشکستگی و تعطیلی آن می‌شود.

ضرورت توزیع نهاده بین مرغداران
او می‌گوید: ادامه این روند تولیدکننده را با چالش مواجه می‌کند و مرغداران با وجود این شرایط نیز نقدینگی لازم را برای تولید مرحله بعد خود ندارند.
محمودی می‌افزاید: از طرفی هم تولیدکنندگانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند قدرت بازپرداخت را ندارند و به این دلیل سیستم بانکی به آن‌ها اعتبار تخصیص نمی‌دهد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان قزوین معتقد است: این عوامل اگر در کنار هم تکرار شود بعد از یکی دو دوره امکان تولید برای مرغدار وجود ندارد چراکه تولیدکننده هم سرمایه خود را از دست داده و هم نقدینگی او با کاهش ارزش مواجه شده است.
همانطوریکه که گفته شد از یکسو مرغداران استان معقتقدند که مرغداری در آستانه ورشکستگی است و تولیدکنندگان با ضرر میلیاردی مواجه اند از طرف دیگر مصرف کنندگان هم معتقدند: افزایش چند برابری قیمت مرغ و تخم مرغ قدرت خرید را بسیار پایین اورده است.
از سوی دیگر وقتی با یک شهروند که در باراز قزوین مشغول خرید است کفتگو می‌کنم اومی گوید: از یک طرف قدرت خرید مرغ و تخم مرغ بسیار پایین آمده و از طرف دیگر مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم مرغ با توجه به آنتی بیوتیکی که استفاده می‌شود نه تنها ارزش غذایی ندارد بلکه گفته می‌شود مضر هم می‌باشد؛ بنابراین باید گفت: صنعت مرغداری در قزوین مانند سایر مشاغل حال و روز خوشی ندارد و آنچه از سخنان مسئولان مربوطه و دست اندرکاران مرغ وتخم مرغ بر می‌آید، تکمیل زنجیره‌های تولید مرغ و تخم مرغ و رفع مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی و پرداخت تسهیلات راه برون رفت از مشکلات است که می‌تواند هم مشکل جوجه ریزی و هم قیمت بازار را مدیریت کند.