تولید دارویی برای ایمنی طیور دربرابر بیماری‌های ویروسی

یکی از شرکت‌های دانش بنیان داروی جدید گیاهی برای افزایش سطح سیستم ایمنی و پشتیبانی در بیماری‌های ویروسی در طیور به تولید رساندند.
لاله حجازی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه داروهای گیاهی، با اشاره به تولید داروی گیاهی در حوزه بیماری‌های طیور با هدف جلوگیری از خروج ارز، گفت: داروی “رسپیرووت” در حوزه طیور پس از تامین نیاز بازارهای داخلی به خارج کشور صادر شد. این دارو از نظر فرمولاسیون مشابه ندارد و مرغداران می‌توانند برای رفع بیماری‌های تنفسی طیور و دام‌ها این دارو را با اطمینان خاطر جایگزین داروهای شیمیایی کنند.
حجازی دز مصرف پایین با تاثیر زیاد را از مزایای این دارو نام برد و یادآور شد: نوع فرمولاسیون، درصد ماده موثره، نوع مواد استفاده شده، افزایش سطح سیستم ایمنی و پشتیبانی در بیماری‌های ویروسی را می‌توان از جمله دیگر ویژگی‌های این داروی گیاهی برشمرد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به مقایسه رسپیرووت با سایر محصولات مشابه خارجی پرداخت و گفت: معمولا قیمت داروهای وارداتی زیاد است و به لحاظ اقتصادی برای مرغداران مقرون به صرفه نیست؛ اما این دارو با خاصیت گیاهی دارای صرفه اقتصادی و بر خلاف داروهای وارداتی به سود مصرف کننده است.
وی “آویشن” را از مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون این دارو دانست و خاطر نشان کرد: آویشن دارای خاصیت ضدمیکروبی بوده و باعث پاک‌ سازی دستگاه تنفس می‌شود و عصاره سرخارگل نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افزایش تقویت سیستم ایمنی طیور است.
حجازی با بیان اینکه ویتامین‌های E و C استفاده شده در این دارو دارای آنتی‌اکسیدان قوی است و باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی طیور می‌شود، ادامه داد: وجود این عناصر در بیماری‌های ویروسی برای تقویت سیستم ایمنی مهم است تا دام‌ها و طیور بتوانند پیک (دوره اوج) بیماری را بگذرانند.
مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان هم اکنون با تولید ۱۵ محصول دارویی دامپزشکی با پایه گیاهی، رتبه نخست کشور را به لحاظ تعدد داروهای گیاهی دامپزشکی به خود اختصاص داده است، توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم داریم بیش از ۳۰ قلم داروی گیاهی دامپزشکی جدید را تا سه سال آینده روانه بازارکنیم. این داروها برای درمان بیماری‌های برونشیت، نیوکاسل، آبله، سی ار دی، آنفولوآنزای فوق حاد تنفسی در درگیری‌های حاد استفاده می‌شود.