قطعی برق مرغداری‌ها و پرورش‌دهندگان ماهی را گرفتار کرد!

قطعی‌های مکرر برق که بعضا بدون برنامه‌ریزی هم اتفاق افتاده بود، به صنایعی نظیر مرغداری‌ها و پرورش‌دهندگان ماهی آسیب زده است.

در تابستان و شروع فصل گرما به دلیل افزایش بار مصرفی مشترکان برق، شرکت توزیع برق تصمیم گرفته است برق تمام مصرف‌کنندگان را حداقل به مدت 2 تا 3 ساعت در روز قطع کند.

قطعی مکرر برق باعث شده است که کسب و کار‌های فعال خسارات زیان آوری را متحمل شوند که نهادها و سازمان‌های مرغداری و پرورش ماهی هم از این خسارت در امان نماندند و شاهد کاهش پیدا کردن مقدار دام خود بودند.

یکی از مرغداران که از بردن نام خود امتناع کرد، گفت: برق در حوزه مرغداری بسیار کاربرد دارد، تنظیم دمای داخل مرغداری، تجهیزات مرغداری، سیستم گرمایش و سرمایش همه با برق کار می‌کنند و قطعی برق موجب شده است 20% تولید جوجه و مرغ کاهش پیدا کند.

او در ادامه مصاحبه گفت: همه مرغداران از قطعی برق دچار مشکل شدند حتی مرغدارانی که از ژنراتور برق استفاده می‌کنند.

اما گویا این همه مشکلات نبود زیرا با نوسانات برق تمامی کنتور ها تک فاز می‌شوند و بیشترین خسارت از این ناحیه است.

به علت قطعی برق تولید تخم مرغ در روز 20 کارتن کاهش یافت

در ادامه پیگیری ها، یکی دیگر از مرغداران در مصاحبه‌ای گفت: با قطعی برق همه دستگاه‌های فعال از جمله تهویه هوا از کار می‌افتند و تلفات برجای می‌گذارد.

وی اضافه کرد: به دلیل نوسانات برقی بسیاری از تجهیزات خود را از دست داده‌ایم و در نتیجه مقدار تولیدی مرغ کاهش می‌یابد و نمی توانیم به اندازه نیاز بازار مرغ تولید کنیم.

به گفته یکی از مرغداران به قطعی برق موجب شده است 420 کارتن تخم مرغ در روز به 400 کارتن در روز کاهش پیدا کند.

همچنین وی اضافه کرد: قطعی برق موجب کاهش تولید می‌شود و ژنراتورهای موجود جوابگوی تامین برق موردنیاز نیستند.

بعد از بررسی میدانی این مرغداری‌ها، به سراغ تولیدی‌های دیگر که از قطعی برق ضرر و زیان دیده‌اند رفتیم، یکی دیگر از این تولیدی ها پرورش ماهی بود که به مشکلات مختلفی برخورده بودند.

البته در این بین برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور، به قطعی برق در مرغداری‌ها اشاره کرده و می‌گوید: واحدهای مرغداری موظف به مجهز کردن واحد خود به تامین برق اضطراری هستند، چنانچه واحدی اهمال کرده و موتور برق اضطراری ندارد، ناشی از بی‌توجه ناظران در زمان‌تمدید پروانه است. با این وجود تلفات واحدها را نباید ناشی از قطعی برق موردی دانست.

کاهش 70 درصدی تولید ماهی قزل آلا به علت قطعی برق

ابوالفضل محمدی، سرپرست پرورش ماهی قزل آلا اظهار کرد: برق تاثیر به سزایی در پرورش ماهی و شیلات دارد و قطعی برق 70 درصد تولیدات را کاهش داده است.

او گفت: در 2 هفته اخیر بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات بر اثر افت فشار و نوسانات برقی غیرقابل استفاده شده‌اند و در پی آن، روزی 10 هزار بچه ماهی و ماهی بالغ جان خود را از دست داده اند.

همچنین وی اضافه کرد: قطعی های پی در پی باعث خسارت‌های بیش از 40 میلیون تومانی شده و بسیاری از مدیران را مجبور به تعدیل نیرو کرده است.

عیوضی، متخصص در حوزه استخرداری و فروش تجهیزات شیلات گفت: دستگاه های پرورش ماهی با موتور حلزونی یکی از گران قیمت ترین تجهیزات مورد نیاز در این زمینه است که با نوسانات برقی و افت فشار موتور آن از کار می‌افتد. طبق گزارشات به دست آمده تعداد زیادی از مراکز پرورش ماهی به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و تامین این دستگاه تولیدات خود را متوقف کرده اند.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی، در این باره می‌گوید: قطعی برق اخیر به چند مزرعه آسیب زده، اما آماری از میزان خسارت وجود ندارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: طی تماس‌های مکرر پرورش دهندگان از استان‌های کرمانشاه و کردستان گزارش‌هایی از خسارت قطعی برق اعلام شد، اما برآورد دقیق خسارت ۲ ماه زمان می‌برد.

او در پایان گفت: خیلی از پرورش دهندگان به علت قطعی برق اخیر به دنبال تهیه دیزی ژنراتور دوم هستند، اما قیمت‌ها به حدی بالا رفته است که ریسک مزارع ناشی از قطعی برق را پذیرفتند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حاضر در این حوزه خواستار تسهیلاتی از سوی دولت و جداول زمان‌بندی برق از سوی شرکت توزیع برق شدند. موضوعی که به نظر می‌رسد با اندکی برنامه‌ریزی از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری خواهد کرد.