افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل/ پوست‌اندازی پلتفرمی و هم‌افزایی بین خودروسازان دنبال می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در ۶۵ روز نخست سال نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای پوست‌اندازی پلتفرمی و هم‌افزایی بین خودروسازان در جهت کاهش هزینه‌های سربار و اجتناب از موازی‌کاری انجام شده است.

“عبدالله توکلی لاهیجانی” امروز دوشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: پوست‌اندازی پلتفرمی و هم‌افزایی بین خودروسازان دو مقوله مهم برای کاهش هزینه‌های سربار و اجتناب از موازی‌کاری است که وزارت صمت برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد میزان افزایش تولید و عرضه به بازار افزود: روند افزایش تولید خودرو از خردادماه به‌صورت عبور مستقیم ۱۰۰ درصدی خودروها (انتقال از خط تولید به بازار) در دو خودروساز بزرگ کشور آغاز شده است.

توکلی لاهیجانی بیان داشت: با روند رو به رشد و صعودی تولید خودروی کامل، آسیب مزمنی که در گذشته با تولید خودروهای ناقص وجود داشت متوقف شده است.

افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در ۶۵ روز نخست سال

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تا روز سوم خردادماه شاهد افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودرو کامل در هم‌سنجی با پارسال هستیم.

توکلی لاهیجانی گفت: در این مدت تعداد خودروهای ناقص به ۵۴ هزار دستگاه کاهش یافت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۳۹ هزار و ۵۴۱ دستگاه بود، کاهش ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این مقام مسوول وزارت صمت تصریح کرد: همین اینها به معنای  افزایش تولید به‌عنوان یکی از راهبُردهای اصلی در صنعت خودرو است و راهکار اصلی برای پاسخگویی به نیاز بازار خواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار این مسئله، راهبُرد ساماندهی عرضه نیز بسیار مهم است و امروز به طور متوسط امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروها هشت برابر گذاشته شده است.

حذف فرایند قرعه‌کشی در آینده‌ای نزدیک

توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: این دو راهبرد اصلی ما را امیدوار به حذف فرایند قرعه‌کشی در آینده نزدیک خواهد کرد.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت تاکید کرد: بعد از موضوع افزایش تولید، به حوزه محصول در صنعت خودرو خواهیم پرداخت که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه کیفیت و رقابت‌پذیری حل کند.

به سمت پلتفرم‌های جدید خواهیم رفت

وی بیان داشت: یک برنامه پوست‌اندازی پلتفرمی در صنعت خودروی کشور دیده شده و نقشه راهی برای آن در نظر گرفته شده است. بر این اساس به سمت پلتفرم‌های جدید خواهیم رفت که افزایش تیراژ مطابق همین پلتفرم‌ها که قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه خواهند بود، اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: در سال جاری بسیار مهم است که به حلقه اصلی ارزش آفرین در صنعت خودرو که همان طراحی و توسعه محصولات با نشان بومی است، تمرکز داشته باشیم.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: بر این اساس این روند باید ادامه یافته و به‌تدریج به سمت افزایش ظرفیت و گذار از پلتفرم‌های قدیمی به جدید برویم که خودروسازان نیز زمان برای افزایش تیراژ و ظرفیت‌سازی خواهند داشت و این فرآیند اکنون آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های سی.کی.دی کاری خودروسازان یادآور شد: این مهم با توجه به افزایش داخلی سازی و عمق ساخت داخل، همچنین همگرا بودن با برنامه‌های توسعه پلتفرم خودروسازان اجرایی خواهد شد.

این مقام مسوول وزارت صنعت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری ایرنا در خصوص عرضه خودرو در بورس و انتقادات برخی کارشناسان بورسی به این شیوه، تصریح کرد: هر یک از شیوه‌های عرضه بنا به شرایط می‌توانند در بازار اثرگذار باشند و نافی یکدیگر نیستند.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در هر شرایط بسته به شرایط کشور، میزان تولید و خصوصیات خاص بازار، هر یک از این نسخه‌ها می‌توانند تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشیم.

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: اجرای درست آن به طوری که به نفع مصرف‌کننده باشد شرط است.

وی تاکید کرد: البته لازم است قوانین پشتیبان آن نیز وجود داشته باشد، در غیر این صورت عرضه خودرو در بورس روش معمولی در دنیا نیست و ممکن است در صورت اجرای شتاب‌زده و نادرست به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو بینجامد.

تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری

توکلی لاهیجانی یادآور شد: عرضه پایین خودرو و تقاضای انباشته شده در سال‌های قبل، یکی از دلایل روند صعودی قیمت‌ها در بازار است. توکلی لاهیجانی بیان داشت: هر یک از خودروسازان بزرگ کشور از زیرساخت‌های لازم برای تولید سالیانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو برخوردارند و اگر به هر دلیلی کمتر از این میزان تولید کنند به معنای افزایش هزینه‌های سربارشان است که قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از پتانسیل بازار داخلی، همچنین بازارهای منطقه‌ای می‌توان امیدوار بود که صنعت خودرو بتواند به‌عنوان محرک اقتصادی عمل کند.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری را یادآور شد و گفت: دستیابی به تیراژ سه میلیون دستگاهی در افق ۱۴۰۴ می‌تواند ما را به تیراژ اقتصادی تولید برساند که مزیت رقابتی در این شرایط محقق خواهد شد.