جهش قیمت طلا در راه است؟

قیمت طلا روز دوشنبه افزایش یافت؛ زیرا خبرهایی مبنی‌بر برنامه‌ریزی برخی کشورهای غربی برای ممنوعیت رسمی واردات این فلز از روسیه به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، باعث افزایش علاقه به شمش شد.

هر اونس طلا تا لحظه کنونی ۵ دلار و ۳۶ سنت گران شده و ۱۸۳۶ دلار و ۶ سنت قیمت خورده است.

به‌نظر می‌رسد ممنوعیت واردات طلای روسیه توسط G-۷ حمایت کوتاه‌مدتی را برای این فلز گرانبها فراهم کند. چهار کشور ثروتمند گروه هفت (G-۷) روز یکشنبه واردات طلای روسیه را ممنوع کردند تا فشار تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید کنند و ابزارهای مالی آن را برای تأمین مالی حمله به اوکراین قطع کنند.

رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گفت از افزایش شدید بیشتر نرخ بهره برای جلوگیری از افزایش سریع قیمت‌ها حمایت می‌کند. طلا به‌عنوان پوششی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود؛ اما نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به‌همراه ندارد.

به‌طورکلی، طلا در وسط محدوده ۱۷۸۰ تا ۱۸۸۰ دلاری که از اوایل ماه مه برقرار بوده است، باقی می‌ماند و برای تغییر این پویایی به یک حرکت جهت‌دار بزرگ از سوی دلار آمریکا نیاز است.

در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد رکود احتمالی، شاخص دلار در روز دوشنبه حدود ۱۰۴ معامله شد و کاهش هفته گذشته خود را حفظ کرد و ضعف اخیر بازدهی خزانه‌داری را نمایش داد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته گفت که بانک مرکزی به‌طور کامل متعهد به کنترل قیمت‌ها است، حتی در صورت خطر رکود اقتصادی.

او اذعان کرد که رکود «مطمئناً یک احتمال» است که منعکس‌کننده نگرانی‌های بازار است که انقباض پولی تهاجمی فدرال رزرو مانع رشد می‌شود. تضعیف داده‌های اقتصادی ایالات متحده نیز بر دلار تأثیر گذاشت؛ به‌طوری‌که نظرسنجی منتشرشده در روز جمعه نشان داد که اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

رابطه متضادی بین فلزات گرانبها و ارزها وجود دارد. زمانی‌که دلار آمریکا کاهش ارزش را تجربه می‌کند، قیمت طلا از طریق افزایش تقاضا افزایش می‌یابد؛ زیرا زمانی‌که دلار ضعیف‌تر می‌شود، می‌توان طلای بیشتری خریداری کرد.

روسیه چقدر طلا دارد؟

ذخیره طلای روسیه برای مسکو بسیار ارزشمند است؛ اگرچه تحریم‌های غرب بخشی از ذخایر ارزی این کشور را به‌دنبال تهاجم به اوکراین مسدود کرده است؛ اما پوتین حدود ۱۴۰میلیارد دلار از فلز زرد دارد که خارج از دسترس مستقیم تحریم‌ها است.

ذخایر طلای روسیه از زمان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، سه برابر شده و تحریم‌های ایالات متحده را به‌دنبال داشته است.

یک مقام ارشد کاخ سفید هفته گذشته تخمین زد که شمش‌ها حدود بیست درصد از کل ذخایر بانک مرکزی این کشور را تشکیل می‌دهند.

خبرآنلاین