پروانه مرغداری‌های متخلف ابطال شود/ قیمت مرغ ۲۰هزار و ۴۰۰

اقبال عباسی ۱۸ آذرماه در جلسه ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت مرغ باید حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده در نظر گرفته شود، اظهار کرد: ۷۵ درصد نهاده مرغداری‌ها به‌صورت دولتی تامین می‌شود، بنابراین باید حدود ۷۵ درصد مرغ تولیدی در مرغداری با قیمت مصوب دولتی در بازار عرضه شود تا دچار کمبود نشویم.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: صاحبان مرغداری‌ها نباید مرغ زنده را بیشتر از ۴۵ روز در مرغداری نگه دارند، نباید به بهانه وزن کم، مرغ در مرغداری نگهداری شود، نظارت از تولید تا توزیع باید تشدید شود، وظایف جهادکشاورزی، سازمان صمت و دامپزشکی در این روند مشخص است.

وی با اشاره به اینکه مرغ به اندازه نیاز چهارمحال و بختیاری در مرغداری‌ها تولید می‌شود، گفت: نباید قیمت مرغ را با استان‌های مجاور مقایسه کنیم، دلالان باید شناسایی شوند، اگر مرغداری نهاده به قیمت دولتی تحویل گرفته و مرغ را در مهلت معین تحویل نمی‌دهند، باید برخورد جدی صورت بگیرد، حتی می‌توان پروانه واحد تولیدی را ابطال کرد، همچنین با مدیران سهل‌انگار و کم‌کار نیز در این حوزه برخورد شود.

عباسی تاکید کرد: سازمان جهادکشاورزی، سازمان صمت و دامپزشکی باید بر شبکه تولید و توزیع نظارت داشته باشند، در صورت کمبود می‌توان از سایر استان‌ها نیز مرغ وارد شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه برخورد با مرغداری‌هایی که درخواست نهاده برای جوجه‌ریزی ندارند، گفت: مجوز این مرغداری‌های متخلف باطل شود و مجوز به افراد جدید داده شود.

وی با بیان اینکه مرغ باید با قیمت مصوب تنظیم بازار کشور به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود و تصمیم ستاد تنظیم بازار استان نباید مغایر با تصمیم ستاد کشور باشد، عنوان کرد: کارشناسان مرتبط استان می‌توانند ظرف یک‌هفته قیمت تمام شده مرغ در استان را حساب کنند، اگر بیش‌تر از میانگین کشوری است می‌توان یک قیمت به ستاد تنظیم بازار کشور پیشنهاد داد، نباید به بهانه خروج مرغ و قیمت سایر استان‌ها قیمت را افزایش داد.

عباسی افزود: در جلسه آینده ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری باید لیست تخلفات مرغداری‌ها به تفکیک ارائه شود، خروج مرغ زنده و کشتار شده از استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، دامپزشکی حق صدور حواله برای خروج مرغ زنده را ندارد.

بسیج برای کنترل بازار وارد می‌شود

سردار علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه قمربنی‌هاشم (ع) چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اجرای طرح ۱۷ ربیع در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این طرح با همکاری سپاه قمربنی‌هاشم (ع) و سازمان صمت در راستای مقابله و مبارزه با احتکار، قاچاق کالا و گرانفروشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات کارشناسی اولیه برای تشکیل قرارگاه ۱۷ ربیع در چهارمحال و بختیاری تشکیل شد، تمامی ظرفیت سپاه و بسیج برای اجرای دو طرح شهید سلیمانی و ۱۷ ربیع به‌کار گرفته می‌شود، بسیج هرکجا وارد عرصه شد، توفیقات فراوانی را داشته است.

اکبری با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲۰ بسیجی در چهارمحال و بختیاری برای همکاری در طرح ۱۷ ربیع آموزش دیده و جهت صدور حکم و کارت به سازمان صمت معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت خودرویی سپاه و بسیج در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمانده سپاه قمربنی‌هاشم (ع) با بیان اینکه گرانفروشی باید تعریف شود، یادآور شد: در برخی مناطق قیمت‌ها عرفی تعیین می‌شود و نمی‌توان نظارت کافی داشت.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق و احتکار کالا نیازمند آمار دقیق از محل انبارهای دپوی کالاها هستیم، از این پس سامانه ۱۱۴ وزارت اطلاعات آماده دریافت اخبار و اطلاعات در خصوص قاچاق کالا، احتکار و گرانفروشی است، در برخی از استان‌ها توفیقات خوبی در کشف انبارهای احتکار و مقابله با گرانفروشی حاصل شد.

اکبری با اشاره به اینکه طبق گزارشات مرغ کشتار شده در چهارمحال و بختیاری به‌صورت قاچاق از استان خارج می‌شود، توضیح داد: سپاه و بسیج می‌تواند در امر کنترل بازار مرغ از توزیع تا فروش ورود پیدا کند، اما جهادکشاورزی در این خصوص درخواستی نداشته است.

در پایان جلسه تفاهم‌نامه‌ای میان سپاه و سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح ۱۷ ربیع جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت بسیج در کنترل نظام‌مند قیمت‌ها و مبارزه با تخلفات صنفی منعقد شد.