نابه‌سامانی در توزیع تخم‌مرغ صدای مسئولان استان گلستان را هم در آورد

گروه استان‌ها ـ رئیس سازمان صمت گلستان گفته است با اختصاص حدود ۶۵ تن تخم‌مرغ به‌صورت روزانه برای مصرف مردمی، صنف و صنعت مشکل کمبود تخم‌مرغ در بازار تا حدود زیادی برطرف شده است اما همچنان مشکلاتی در زمینه توزیع آن وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، بازار برخی اقلام اساسی مانند روغن خوراکی، مرغ و تخم‌مرغ تا حدود زیادی نابسامان است، مسئولان می‌گویند این اقلام به‌اندازه نیاز مردم در بازار وجود دارد و این مردم هستند که با تقاضای بی‌رویه و زیاد، سبب التهاب در بازار شده‌اند.

اما مردم در سوی دیگر این ماجرا همچنان در صف‌های طولانی برای خرید روغن و تخم‌مرغ ایستاده‌اند و برخی از آنان مجبورند از روستاها به شهر یا از شهری به شهر دیگر بروند تا بتوانند مایحتاج خود را تأمین کنند.

بازار تخم‌مرغ هم که چندماهی است به هم ریخته است، با اینکه گلستان یکی از تولیدکنندگان مهم در زمینه این محصول است اما در این استان مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند. خرید تخم‌مرغ با قیمت تنظیم بازاری مستلزم ایستادن در صف‌های طولانی است در غیر این‌صورت هر یک کیلوگرم تخم‌مرغ تا 25 هزار تومان هم در برخی مغازه‌های سطح شهر و روستاها به فروش می‌رسد، در روستاها که البته نظارت کمتری حاکم است اوضاع برای مردم کمی سخت‌تر است.

مسئولان هم مدام در حال پاسکاری مشکل هستند. سازمان صمت استان معتقد است تولیدکنندگان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و از آن سو جهادکشاورزی هم می‌گوید مشکلی در زمینه تولید ندارد و باید بر روند توزیع نظارت شود.

در آخرین گفت‌وگویی که سعید حسن‌پور، جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی در ستاد تنظیم بازار استان داشت اظهار کرده بود که مشکلی برای تأمین تخم‌مرغ موردنیاز استان وجود ندارد.

آن‌طور که گفته می‌شود نیاز روزانه استان به تخم‌مرغ در بخش مردمی، صنف و صنعت چیزی حدود 60 تا 65 تن است در حالی که 120 تن تخم‌مرغ روزانه در این استان تولید می‌شود.

زنجیره تولید تا توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده در یک جاهایی معیوب است و مسئولان باید نظارت‌های خود را بیشتر کنند.

64 تن روزانه تأمین شده است

حسین طلوعیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفته است 50 تن تخم‌مرغ برای مصرف مردمی و 14 تن نیز به‌عنوان سهمیه بخش صنف و صنعت در استان گلستان تأمین شده است.

وی بیان داشت: با توجه به تفاهمی که با تولیدکنندگان تخم‌مرغ استان انجام شد روزانه حدود 65 تن تخم‌مرغ توسط تولیدکنندگان تأمین و با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان در سطح استان گلستان می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در سطح شهرستان‌های استان توزیع تخم‌مرغ نسبت به سهمی که نسبت به جمعیت هر شهرستان دارد در حال تأمین و توزیع است.

وی ابراز کرد: در زمان حاضر مشکل تخم‌مرغ در بخش توزیع و نظارت است که با توجه با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با قرارگاه 17 ربیع و بسیج اصناف امیدواریم در بخش نظارت مشکلات کمتری در بخش توزیع داشته باشیم.

وی این را هم گفته است که در بحث تخم‌مرغ بعد از توافقی که با سازمان جهادکشاورزی انجام شد بازار تخم‌مرغ بهتر شده است هرچند تولیدکنندگان صد درصد به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند.

طلوعیان گفت: در بحث قیمت مرغ با توجه به افزایش تولید که توسط تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان داشتیم بازار تعدیل و قیمت مرغ مناسب شده است.