مرغ در صدر جدول تورم کالاها؛ ادامه کمبود و گرانی در بازار شیراز

  •  

گروه استانها – در فرودین ۱۴۰۰ در متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری مرغ ماشینی با ۵.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌ است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   شیراز  ، در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند، با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن « تورم» است. در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قمیت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در طی یک سال گذشته این واژه برای مردم بسیار ملموس بوده به ویژه اینکه شیوع بیماری کرونا در این مدت سبب آسیب به بسیاری از کسب‌وکارها شده و گرانی‌ها هر روز در یک کالا خود را به رخ کشیده است.

براساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده، تورم در فروردین ماه امسال 38.9 بوده که استان فارس با تورم 40.7 درصدی بیش از میانگین کشوری گرانی کالا و خدمات را تجربه کرده است.

 مرغ در صدر گرانی‌ها 

مرکز آمار ایران اعلام کرده در فرودین 1400 در متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری مرغ ماشینی با 5.9 درصد، گوشت گاو یا گوساله با 5.6 درصد و گوشت گوسفند با 5.2 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

این گرانی در کنار کمبود مرغ سبب ناآرامی و تلاطم زیاد در بازار شیراز شده است به گونه‌ای که هفته گذشته کمیته پیشگیری از بحران در این استان تشکیل شد تا بازار سامان پیدا کند که به نظر می‌رسد راهکارها در یک هفته گذشته هنوز پاسخ مناسبی برای آرام کردن بازار نداشته است.

شهروندان شیرازی برای یافتن مرغ با نرخ مصوب باید ساعت‌ها منتظر بمانند یا اینکه ابتدای صبح در صف باشند تا اگر مرغ با نرخ مصوب یافتند، بتوانند یک یا دو مرغ تهیه کنند.

البته در برخی از مراکز مرغ با قیمتی بیش از نرخ مصوب عرضه می‌شود یا برخی از شهروندان برای تهیه مرغ به شهرهای همجوار متوسل می‌شوند، اما هر چه هست مرغ این روزها در بازار شیراز کیمیا شده است.

 عرضه بیش از 7 میلیون قطعه مرغ در نیمه اردیبهشت ماه

حسین پژمان، رئیس جهاد کشاورزی استان فارس از عرضه بیش از 7 میلیون قطعه مرغ در نیمه اردیبهشت ماه خبر داده است. به گفته وی در فروردین ماه با ترغیب مرغداران پرورش 7 میلیون و 560 هزار قطعه جوجه آغاز شده که در نظر گرفتن ضریب 7 درصدی تلفات ناشی از بیماری‌ها، در اواسط اردیبهشت ماه بیش از 7 میلیون قطعه مرغ به بازار عرضه می‌شود.

وی دلیل عدم رعایت قیمت مرغ توسط برخی از واحدها را وجود واسطه‌ها دانسته و البته اعلام کرده که امکان حذف این  واسطه‌ها نیز وجود ندارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  از برنامه‌ریزی به منظور ساماندهی واسطه‌های عرضه مرغ سخن گفته است.

از آنجا که نظارت بر اصناف بر عهده سازمان صمت است، در این آشفته بازار مرغ نیز چشم همه برای برخورد با تخلفات و نظارت بیشتر به سازمان صنعت و معدن فارس است. در همین راستا حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت فارس از بررسی میزان مرغ دریافتی از کشتارگاه‌ها راست آزمایی و کنترل فاکتورها برای رعایت قیمت مصوب خبر داده است.

به گفته وی در فروردین ماه 195 پرونده تخلف و در سه ماه آخر سال گذشته 175 پرونده تخلف برای صنوف صادر شده است. همچنین ایزدی اعلام کرده که در چند روز اخیر عرضه مرغ زیاد شده و قطعا ادامه این روند بازار را به ثبات می‌رساند.

ظفر افشون معاون استاندار فارس نیز اعلام کرده که در صورت تخلف نسبت به قیمت‌های مصوب و یا امتناع از فروش و یا قطعه بندی توسط واحدهای صنفی به شدت با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان قابل انکار نیست اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها کافی نیست و مسئله مهم‌تر اینکه بازار با دستورات روی کاغذ کنترل نمی‌شود بلکه نیاز به اقدامی جدی است به گونه‌ای که مردم نیز نتیجه این اقدام را به صورت ملموس و بر سر سفره‌های  خود مشاهده کنند.