طرح جمع‌آوری عرضه‌کنندگان مرغ زنده در اشنویه تشدید شد

مهاباد- ایرنا- سرپرست شبکه دامپزشکی اشنویه گفت: به منظور حفظ سلامت شهروندان، طرح جمع‌آوری عرضه‌کنندگان مرغ زنده در این شهرستان تشدید شده و با هماهنگی دادستانی و شهرداری با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

رامین علیپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تشکیل یک تیم‌ نظارتی در این شهرستان متشکل از شبکه بهداشت ‌و درمان، دامپزشکی و دستگاه قضایی به صورت مستمر بر مراکز عرضه‌کننده مرغ زنده در این شهرستان نظارت شده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: روش عرضه مرغ زنده و کشتار غیربهداشتی و غیراستاندارد آن به علت احتمال انتقال بیماری در بسیاری از کشورهای جهان منع قانونی دارد و این روش یک شیوه منسوخ شده در عرضه گوشت مرغ به شمار می‌رود.

سرپرست شبکه دامپزشکی اشنویه گفت: از شهروندان انتظار داریم که همه فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز دارای پروانه بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کرده و هرگونه موارد غیربهداشتی را نیز در صورت مشاهده در اسرع وقت با شماره تلفن‌ ۴۴۶۲۵۷۱۰ اطلاع دهند.

علیپور افزود: در اشنویه بیش از ۱۰۰ مرکز عرضه مرغ زنده وجود دارد که متاسفانه بیشتر مردم از این مراکز اقدام به خرید می‌کنند که این امر موجب نگرانی مسوولان حوزه بهداشت این شهرستان شده است.

وی همچنین با اشاره به تداوم طرح واکسیناسیون طیور این شهرستان ادامه داد: مرحله دوم واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل نیز با استفاده از ۲ اکیپ عملیاتی دامپزشکی با زیرپوشش قرار دادن ۱۹ هزار قطعه در واحدهای سنتی این شهرستان آغاز شده است.

وی گفت: این طرح از اوایل آبان‌ماه آغاز شده و  هدف از اجرای آن، کنترل و پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از تلفات طیور است.

سرپرست شبکه دامپزشکی اشنویه افزود: واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و لازم است روستاییان قبل از ورود تیم‌های دامپزشکی از رهاسازی طیور خودداری کنند تا دارو اول صبح به آنها داده شود.

وی افزود: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

شهرستان اشنویه با ۷۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با عراق و ترکیه واقع شده است.