خرید و نگهداری مرغ زنده در منزل خطرآفرین است

زاهدان- ایرنا- رییس دامپزشکی سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: خرید و نگهداری مرغ زنده در منزل با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در جهان احتمال بروز مشکلات و خطر را افزایش می‌دهد.

 

عبدالحسین محبوبی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با توجه به خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش این بیماری به صورت مستمر در حال انجام است اظهارداشت:

با پایش‌های انجام شده تاکنون هیچ موردی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده و گزارش نشده است.

وی افزود: این آنفلوانزا  یک بیماری ویروسی و قابل انتقال به انسان بوده که بیشتر افرادی که با  پرندگان در ارتباط‌اند در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید از خرید و نگهداری مرغ زنده خودداری کنند افزود: با توجه به اینکه در فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در آبگیرهای سروان قرار داریم، گروه‌های متشکل از محیط زیست، دامپزشکی، بهداشت و درمان به صورت مستمر در حال پایش مناطق مذکور هستند.

رییس دامپزشکی سراوان با تاکید بر اینکه شهروندان هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی و غیربومی را به اطلاع دامپزشکی برسانند تا نمونه‌برداری انجام شود تصریح کرد: بمنظور آگاهی دادن به شهروندان از خطر بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در این شهرستان اقداماتی شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مرغداران و بازدید از تالاب‌ها و سدها به صورت مستمر در حال انجام است.

به گزارش ایرنا مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دلیل خسارات زیاد اقتصادی به صنعت طیور و همچنین پیامدهای منفی بر بهداشت جامعه انسانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، عامل این بیماری ویروس‌های تیپ A آنفلوانزا که سویه H۵N۸ باعث بروز اپیدمی اخیر این بیماری شده بنابراین می‌تواند به سرعت منتشر و پرندگان بسیاری را بیمار کند.

ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، بعضی از آن‌ها فقط پرندگان را مبتلا می‌کنند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان هم می‌شوند؛ به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.