جوجه کشی از انواع نژادهای مرغ

پرورش و جوجه کشی از مرغ امروزه به دلیل داشتن ارزش بالای گوشت و تخم آن میتواند یک روش عالی برای کسب و کار بشمار آید. اما داشتن تجربه کافی میتواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب و کار باشد. اگر جز افرادی هستید که میخواهید جوجه کشی از مرغ و حتی بهترین نژاد مرغ برای جوجه کشی را بدانید حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
برخی از نژادهای برتر مرغ برای جوجه کشی
طبق بررسی های انجام گرفته در بهترین دانشگاه های کشور های خارجی نزدیک به 300 نژاد مرغ یافت شده که برخی از این نژادها مناسب برای پرورش گوشتی بوده و برخی نیز برای تخم گذاری مناسب میباشد. اما در نظر داشته باشید که نوع نژاد در مرغ ها تاثیر بسیار زیادی در پرورش آنها دارد.
در نظر داشته باشید که حتما در هنگام پرورش مرغ نژادهای برتر را انتخاب نمائید و این به میزان تجربه شما بستگی دارد. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید بهتر است تا تحقیقات بسیار زیادی را انجام دهید و بهترین نژاد مرغ را برای جوجه کشی انتخاب و اقدام به پرورش و جوجه کشی نمائید.

مرغ مرندی
نگهداری و پرورش مرغ مرندی به عنوان یک کسب و کار پرسود به شمار میرود. این نوع از نژاد ریسک کمتری برای پرورش داده و در ر مزرعه و یا محیطی از این نوع مرغ نگهداری میشود. در نظر داشته باشید که یکی از ویژگی های مهم این نژاد مقاومت بدنی بالای آن میباشد. مرغ نژاد مرندی هم به صورت تخمگذار بوده و هم میتواند به عنوان نژاد مرغ گوشتی باشد و حتی در برخی از مواقع از تغذیه بهتری داشته باشد میتواند 3 کیلوگرم وزن داشته باشد به همین دلیل نگهداری و پرورش این نوع مرغ به نفع پرورش دهنده بوده و میتواند سود بسیار زیادی را برای پرورش دهنده به ارمغان بیاورد.

مرغ لوهمن قهوه ای
مرغ لوهمن قهوه ای نژادی پرطرفدار بوده و سالیانه حدود 250 الی 300 عدد تخم میگذارد و رنگ تخم آن قهوه ای میباشد. در نظر داشته باشید که این نوع مرغ بیشتر به عنوان مرغ تخمگذار پرورش داده میشود.

مرغ سفید تخمگذار
حتما تا به امروز این نوع مرغ ها را مشاهده کردید و کاملا با آنها آشنایی دارید. این نوع از نژادها قیمت نسبتا کمتری دارند ولی از سوی دیگر سود حاصل از آنها بسیار بالا میباشد. یکی از ویژگی های بارز مرغ سفید شروع زود هنگام تخم گذاری آنها میباشد. در نظر داشته باشید که قیمت این نوع مرغ توسط دولت تعیین شده و گاهی ممکن هست تا پرورش دهنده دچار زیان نیز شود ولی طبق تجربه و بررسی های انجام گرفته شده به دلیل تخم گذاری بالای این نوع مرغ میزان فروش تخم آن سود بسیار زیادی میباشد.
تفاوت جوجه کشی طبیعی و مصنوعی
جوجه کشی به روش های طبیعی و مصنوعی دارای معایب و مزایای زیادی بوده و هر در روش های جوجه کشی مسلما مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.
جوجه کشی به روش طبیعی فقط توسط مرغ مادر انجام میگیرد و در این روش از جوجه کشی مرغ مادر با خوابیدن بر روی تخم ها آنها را به جوجه تبدیل میکند. در نظر داشته باشید که پرورش دهندگان همواره سعی دارند در هر دوره از جوجه کشی بیشترین بازدهی را کسب کنند و به همین دلیل از روش جوجه کشی به روش مصنوعی بهره میبرند زیرا در جوجه کشی طبیعی مرغ مادر در طول دوره جوجه کشی درگیر جوجه کشی بوده و تخم گذاری به صورت کامل متوقف میکند ولی در جوجه کشی مصنوعی مرغ مادر تا جای ممکن تخم گذاری را انجام داده و این کاملا به نفع پرورش دهنده میباشد. برخی از افراد در محیط های خانگی هم از روش طبیعی برای جوجه کشی استفاده نمیکنند و با خرید دستگاه جوجه کشی خانگی اقدام به جوجه کشی میکنند.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر میخواهید تا مرغ مادر تخم گذاری را به بهترین شکل انجام دهد پیشنهاد ما جوجه کشی به روش مصنوعی میباشد و این عامل باعث شده است تمامی پرورش دهندگان جوجه کشی مصنوعی را به جوجه کشی طبیعی ترجیح دهند.

ویژگی های دستگاه جوجه کشی با کیفیت
امروزه تولید کننده های بسیار زیادی در ایران و کشور های همسایه در زمینه تولید دستگاه جوجه کشی فعالیت میکنند اما به دلیل افزایش قیمت ارز برخی از تولید کنندگان از قطعات با کیفیتی برای تولید دستگاه استفاده نمیکنند و این عامل باعث میشود تا دستگاه در کوتاه ترین زمان ممکن دچار خرابی شده و مهم تر از آن راندمان بسیار کمتری داشته باشد. در جوجه کشی از مرغ یا هر نوع پرنده ای به روش مصنوعی کیفیت دستگاه جوجه کشی میتواند تاثیری بسیار زیادی در موفقیت دوره جوجه کشی باشد به همین دلیل حتما در انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی باید شناخت کافی از برند و کیفیت دستگاه داشته باشید.
اگر جز افرادی هستید که به تازگی تصمیم دارید در زمینه پرورش و جوجه کشی از مرغ فعالیت کنید حتما در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی به این نکات مهم توجه داشته باشید تا یک محصول بی عیب و نقص را خریداری کرده و جوجه کشی با راندمان بالایی را تجربه کنید.
سابقه تولید کننده : طول سابقه در زمینه تولید دستگاه جوجه کشی میتواند یک فاکتور مهم بشمار آید. در نظر داشته باشید که برخی از کارگاه های زیر پله ای امروزه به عنوان تولید دستگاه جوجه کشی فعالیت کرده و محصول نیز قیمت پایین دارد و این عامل باعث میشود تا افراد بسیار زیادی به سمت خرید اینگونه از محصولات حرکت کند. اما در نظر داشته باشید سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که برند شناخته شده ای داشته و این گونه از محصولات مسلما کیفیت بالایی دارد.

گارانتی و خدمات پس از فروش
گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر میتواند نمایانگر کیفیت محصول باشد. برخی از تولید کننده ها علاوه بر تولید محصول با کیفیت محصول را به همراه گارانتی ارائه میدهند تا مشتری به محصول اعتماد بالایی داشته و بدون نگرانی اقدام به استفاده از دستگاه نماید.

کیفیت بالای قطعات
امروزه عدم رعایت این مورد افزایش چشمگیری داشته است و برخی از تولید کننده ها به دلیل کسب سود بیشتر اقدام به استفاده از قطعات و تجهیرات درجه 2 میکنند که متاسفانه دستگاه جوجه کشی به دلیل داشتن حساسیت بالا در کمترین زمان ممکن دچار خرابی شده و حتی به دلیل داشتن خطای زیادی راندمان جوجه کشی را به صورت چشمگیری کاهش میدهد.

بدنه دستگاه
رطوبت و دما عامل اصلی در جوجه کشی میباشد. به همین دلیل دستگاه جوجه کشی همیشه باید رطوبت و دمای یکسانی داشته باشد. اگر بدنه دستگاه کیفیت کمتری داشته باشد این عامل باعث میشود تا دما و رطوبت با دمای بیرون تبادل داشته و تخم ها دچار شوک دمایی میباشد. در نظر داشته باشید که علاوه بر این مورد دما و رطوبت میتواند در کمترین زمان ممکن باعث زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه شود.

نکات طلایی برای جوجه کشی از مرغ به روش مصنوعی
یکی از اصلی ترین فاکتور هایی که برای جوجه کشی به روش مصنوعی باید مد نظر داشته باشید تهیه تخم نطفه دار با کیفیت میباشد. سعی کنید تخم نطفه دار را از پرورش دهندگان معتبر به صورت حضوری خریداری کرده و تازه بود تخم را ملاک خود برای خرید مد نظر داشته باشید.
حتما در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی به ویژگی های دستگاه جوجه کشی با کیفیت توجه ویژه ای داشته باشید تا راندمان جوجه کشی بالاتری را تجربه کنید زیرا دستگاه جوجه کشی تاثیر زیادی در تبدیل تخم به جوجه دارد.
محیط جوجه کشی باید دارای فن مرغداری و یا دریچه های گردش هوا باشد. زیرا اکسیژن تازه و خارج شدن دی اکسید کربن در جوجه کشی یک عامل مهم بوده و رعایت این نکات مسلما در جوجه کشی تاثیر بسیار زیادی دارد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که برخی از افراد از فن گلخانه برای تهویه هوا استفاده میکنند که این نوع از فن ها به دلیل مناسب نبودن برای محیط های جوجه کشی میتواند راندمان را به صورت چشمگیری کاهش دهد.
بعد از خارج شدن تخم ها از جوجه حتما بستر مناسبی را برای جوجه ها تهیه کنید و جوجه ها را تا یک هفته در بستر مناسب نگهداری نمائید.
تغذیه جوجه ها بعد از متولد شدن تاثیر بسیار زیادی در رشد آنها دارد. برخی از پرورش دهندگان در تغذیه جوجه غفلت کرده و این عامل باعث میشود تا جوجه ها دچار بیماری شده و یا تلف شوند و این عامل میتواند به ضرر  پرورش دهنده باشد.