از جوجه‌ریزی بالای مرغداران تا بی‌رغبتی مردم برای خرید مرغ سایز

ایسنا/اصفهان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه به دنبال تولید مرغ سنگین در اصفهان، احتمال دارد قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار، بیشتر شود، گفت: به استانداری ها اجازه داده شده که می توانند تا ۱۰ درصد فراتر از قیمت مصوب، نرخ این محصول را افزایش دهند.

 

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص صحبت هایی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ، اظهار کرد: به طور معمول در آستانه شب عید از یک سو تقاضای مصرف کننده برای خرید و ذخیره سازی مرغ افزایش می یابد و از سوی دیگر متاسفانه اصفهانی ها تمایل به خرید مرغ با وزن بالا دارند که این موضوع، کار را برای تولیدکننده و ستاد تنظیم بازار سخت تر می کند.

وی درباره اینکه مرغداران از تولید مرغ سایز گلایه دارند، توضیح می دهد: در حال حاضر به ازای هر جوجه، ۴ کیلو نهاده دولتی تحویل مرغدار می شود تا مرغ سایز را بین یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم وارد بازار کند، اما متاسفانه مصرف کننده در بازار، مرغ بالای ۲ کیلوگرم را مطالبه می کند به این معنا که لاشه مرغ باید بین ۳ تا ۳.۵ کیلوگرم باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در این شرایط مرغدار برای تولید مرغ سنگین ناچار است بقیه نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند که این موجب تولید مرغ با قیمت بالاتر می شود و نمی توان به مرغدار گفت که تولید خود را با قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تحویل کشتارگاه ها دهد.

وی با اشاره به راه حل این مشکل، گفت: به طور قطع حل این مشکل به مصرف کننده و تغییر ذائقه وی برای خرید مرغ با سایز زیر ۲ کیلوگرم برمی گردد، در این شرایط مرغدار به جای چهار مرتبه، سالانه پنج بار جوجه ریزی می کند که در این چرخه، میزان بهره وری افزایش می یابد.

ایراندوست یادآور شد: در حالی که مردم اصفهان تمایل به خرید مرغ با وزنی بالاتر از ۲ کیلوگرم دارند، اما مرغ تولیدی سایر استان های این گونه نیست؛ به عنوان مثال مرغ سبز تولیدی شمال، وزنی کمتر از ۲ کیلوگرم دارد.

وی درباره گلایه مرغداران مبنی بر اینکه مرغ سایز تولیدی آنها نه تنها خریدار ندارد، بلکه خرید تضمینی هم نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه مرغداران تصور می کنند، بازار شب عید برای فروش مرغ مناسب است، بنابراین میزان جوجه ریزی خود را بیشتر می کند که در این شرایط قیمت جوجه یک روزه و از سوی دیگر هزینه های تولید آنها بالا می رود، اما باید توجه داشت که بازار تا حدی کشش برای خرید دارد و این تفکر می تواند موجب کاهش قیمت مرغ و در نهایت آسیب تولیدکنندگان شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام بخواهد مرغ مازاد را در این شرایط خرید کند، نمی تواند با بازار آزاد رقابت داشته باشد و برای خرید تضمینی، قیمت حداقلی را در نظر می گیرد و شرکت پشتیبانی امور دام به طور قطع به دنبال سود مرغدار نیست و تنها می خواهد از ضرر بیش از حد تولیدکننده جلوگیری کند.

وی با پیش بینی بازار مرغ در آستانه شب عید، گفت: از یک سو جوجه ریزی در حال افزایش است و شاید بازار شرایطی را ایجاد کند تا افزایش قیمت اتفاق نیفتد، همچنین به استانداری ها اجازه داده شده که می توانند تا ۱۰ درصد از قیمت مصوب مرغ فراتر بروند، به عنوان مثال قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ می تواند ۱۰ درصد افزایش یابد و این حداقل کار برای حمایت از تولیدکنندگان است.

ایراندوست اما تصریح کرد: اگر تولید مرغ از حدی فراتر رفت، این سیاست ها دیگر جوابگوی حمایت از تولیدکننده نیست و موجب افت قیمت مرغ و گلایه مرغداران می شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش میزان جوجه ریزی نگران تامین مرغ شب عید نیستیم، تصریح کرد: با توجه به تولید مرغ سنگین در اصفهان، احتمال دارد قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار، بیشتر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت مصوب خرید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما با توجه به اینکه هزینه های تولید و خرده فروشی مرغ در اصفهان بالاتر است، مرغ می تواند تا قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شود و فروش بالاتر از این قیمت، خلاف و مصداق گران فروشی است.