آغاز بازرسی ویژه برای مقابله با احتکار
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت از آغاز بازرسی ویژه برای مقابله با احتکار از چهار روز پیش خبر داد و اعلام کرد که این طرح تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
به گزارش «تابناک»، سعید محمدی پور در گفتوگو با ایسنا، از آغاز طرح نظارتی ویژه و حضور حداکثری در بازار از روز یکشنبه ١٨ اردیبهشت (چهار روز پیش) خبر داد و گفت: کالاهای هدف در این طرح، کالاهای اساسی به ویژه روغن، ماکارونی، برنج، شکر، شوینده و محصولات سلولزی بوده و هدف بازرسی عرضه بیشتر این اقلام است.
وی از فعالیت ۴۰۰ اکیپ بازرسی در سطح استان تهران با همکاری اتحادیهها، بازرسان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی خبر داد و اظهار کرد: سعی می کنیم کالاها هر چه بیشتر عرضه و از احتکار، حتی احتکار در واحدهای صنفی جلوگیری شود.
این مقام مسئول همچنین از بازدید از بزرگترین تولید کننده روغن در تهران خبر داد و تصریح کرد: بر اساس مشاهدات مقدار زیادی روغن برای تصفیه به این واحد تولیدی وارد شده و خط تولید با ۸۰ درصد توان در حال تولید است. همچنین ماشینها آماده بارگیری برای انتقال روغنهای تولید شده، بودند.
محمدی پور در ادامه در پاسخ به این سوال که طرح بازرسی حداکثری تا چه زمانی ادامه دارد؟ اظهار کرد: به طورکلی بازرسی و نظارت بر بازار وظیفه دائمی سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها است. اما در این طرح بازرسی حداکثری همه معاونتهای سازمان و نیروهای آن به جز تعدادی که مسئولیت پشتیبانی را برعهده دارند در سطح بازار حضور دارند. در طرح یاد شده به دلیل اجرای طرحهای جدید دولت در راستای اصلاح نظام یارانهها آغاز شده تا کسی از فروش کالا و خدمات امتناع نکند. طرح بازرسی حداکثری تا اطلاع ثانوی برقرار است.
وی همچنین درباره کمبود روغن در بازار اظهار کرد: بازدید های ما در بازار نشان میدهد که مشکل روغن کماکان وجود دارد، اما با توجه به افزایش تولید، پیش بینی میشود این مشکل به زودی برطرف شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان تهران در پاسخ به سوالی درباره چرایی کمبود روغن نیز گفت: این مسئله مربوط به حوزه بازرسی نیست ، بلکه باید از حوزه تجارت و صنعت پیگیری شود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی تامین کننده روغن خام است.
این مقام مسئول در پایان از مردم خواست اگر با احتکار و گرانفروشی مواجه شدند به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند و گفت: در حال حاضر ساعت فعالیت این سامانه افزایش پیدا کرده و تعداد پاسخگویان هم دو برابر شده است. تا ساعت ۹ شب به صورت مستقیم به شکایتها رسیدگی میشود. از ساعت ۹ شب تا شش صبح هم به صورت پیغامگیر ضبط و بعد پیگیری میشود.