کاهش وابستگی بودجه به نفت در جهت مقاوم‌سازی اقتصاد ایران است

حمید بهزادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: سال گذشته عدد سقف بودجه، بدون درآمد شرکت‌های دولتی حدود ۲۰۸۳ همت بود و امسال به ۲۴۶۲ همت رسیده و بیشترین رشد بودجه تحت تاثیر درآمدهای مالیاتی است.

وی افزود: به عبارتی، درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال ۴۲ درصد رشد کرده و به ۱۴۰۰ همت رسیده که ۱۱۰۰ همت آن درآمد مالیاتی و ۱۴۰ همت هم حقوق گمرکی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نقش درآمدهای سرمایه‌ای در بودجه، گفت: دولت درآمدی تحت عنوان، درآمد سرمایه‌ای دارد که حاصل فروش نفت و گاز و املاک و دارایی‌های دولت است که در لایحه بودجه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات به ۵۵۸ همت رسیده و نسبت به امسال کاهش داشته است

بهزادی با بیان اینکه درآمدهای سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه امسال ۱۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در قانون بودجه امسال، ۶۲۳ همت است، البته برای سال جاری صادرات یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که این عدد در لایحه بودجه سال آینده یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کاهش فروش نفت در لایحه بودجه به معنای ضعف در فروش و صادرات نفت نیست، تصریح کرد: امسال در برخی از ماه‌ها حتی بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز فروختیم، اما دولت در این زمینه اعداد را عاقلانه و واقعی‌تر محاسبه کرده و تلاش دارد هزینه‌های جاری از درآمدهای پایدار تامین کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، ادامه داد: وابستگی قانون بودجه امسال به نفت ۳۰ درصد بوده و این عدد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به ۲۴ درصد کاهش یافته که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب آوری اقتصاد کشور است.

بهزادی با تاکید بر لزوم توجه به بودجه بدون نفت گفت: بودجه بدون نفت یعنی خنثی سازی تحریم‌ها؛ اگر بودجه وابسته به نفت باشد، ما تحریم پذیریم.