هشدار درباره کمبود تخم‌مرغ در شهریور و مهر ماه/ افزایش حذف گله‌های مرغ تخمگذار و کاهش جوجه‌ریزی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری از ۱۰هزار تومان به قیمت مصوب ۱۴هزارتومانی خود رسید گفت: با توجه به متعادل شدن قیمت تخم‌مرغ در بازار، صادرات این محصول متوقف شد.

صدرا علی‌اکبرخانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در مقطعی هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به 10 هزار تومان رسید درحالی که قیمت مصوب آن 14 هزار تومان بود و توجه لازم به مرغداران نشد و برای تعادل بازار اجازه صادرات تخم‌مرغ دیرهنگام داده شد.

وی افزود: اکنون قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به 14 هزار تومان رسیده است به همین منظور صادرات این محصول متوقف شد تا قیمت‌ها در بازار داخلی نیز دچار مشکل نشود.

هشدار درباره کمبود تخم‌مرغ در شهریور و مهر ماه

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: اما باید توجه داشت هزینه‌های تولید نظیر دستمزد، مواد بسته‌بندی، انرژی و غیره افزایش یافته است و قیمت تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را به 15 هزار تومان تا 16 هزار تومان رسانده است.

وی تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت سال جاری و اسفند سال قبل باید هر ماه 4 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌داشتیم که محقق نشد و 3 میلیون و 100 هزار قطعه انجام شد که آثار خود را شش ماه آینده نشان می‌دهد؛ یعنی در شهریور ماه و مهر ماه شاهد کمبود و گرانی تخم‌مرغ در بازار می‌باشیم.

افزایش حذف گله‌های مرغ تخمگذار و کاهش جوجه‌ریزی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: از طرفی به‌علت حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار به‌دلیل پایین بودن نرخ تخم‌مرغ و قیمت مناسب گوشت مرغ، میزان کشتار مرغ‌های پایان دوره افزایش یافت و به‌جای حذف 3 میلیون و 300 هزار عدد مرغ پایان دوره، 4 میلیون و 800 هزار قطعه در اردیبهشت ماه حذف شد.

وی اظهار داشت: این هشدارها به‌دفعات به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داده شد اما توجه لازم به این موضوع صورت نگرفت که این موضوع عواقب خود را در آغاز کار دولت بعد نشان می‌دهد.

مرغداران مرغ‌های خود را در لک بردند

اکبرخانی اظهار داشت: اتحادیه برای رفع این مشکل، برنامه برای در لک بردن مرغ‌های تخم‌گذار به دولت ارائه داد تا در آینده با برگرداندان آنها به چرخه تولید در ماه‌های آینده مشکلات کمتری برای تأمین تخم‌مرغ در شهریور ماه و مهر ماه داشته باشیم که این طرح مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 30 درصد ظرفیت مرغداری‌های کشور برای تولید تخم‌مرغ خالی است گفت: در زمان حاضر مرغداری‌های کشور حدود یک میلیون و 500 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌کنند که در صورت وجود بازار مصرف و تأمین نهاده‌ها می‌توانند آن را به یک میلیون و 500 هزار تن برسانند.

اقدام دولت برای انحلال سازمان تعاون روستایی رنگ‌وبوی سیاسی داشت

این مقام مسئول همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت تعاونی‌ها ابراز کرد: امروزه از هر شش نفر شاغل در دنیا یک نفر عضو تعاونی‌ها هستند و تعاونی‌ها با جلب اذهان عمومی نقش مهمی در اشتغال پایدار دارند.

وی اضافه کرد: انحلال سازمان تعاون روستایی در آخرین روزهای عمر دولت مستقر، مطرح شد اما این موضوع با مخالفت نمایندگان مجلس متوقف شد، در صورتی که این سازمان بد عمل کرده است چرا در روزهای آخر این تصمیم گرفته شد و شوک عظیمی به روح تعاونی‌های کشور دمیده شد؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: دولت تدبیر و امید با این اقدام تنها ناامیدی را برای بهره‌برداران و اعضای تعاونی‌ها به‌همراه داشت و این تصمیم دولت برای انحلال سازمان تعاون روستایی رنگ‌وبوی سیاسی داشت.

وی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی وظایف حمایتی، نظارتی و هدایتی برای تعاونی‌های بخش کشاورزی دارد و مانند شیرازه برای تعاونی‌های این بخش به حساب می‌آید و با وجود اینکه موافق برون‌سپاری وظایف تعاون روستایی به بخش خصوصی و تعاونی‌ها هستیم اما این به‌معنی انحلال این سازمان نیست.

علی‌اکبرخانی یادآور شد: سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور باید به 25 درصد برسد که اکنون کمتر از 10 درصد هستند و این تعاونی‌ها قوام لازم را ندارند و در صورتی که سازمان تعاون روستایی وجود نداشته باشد مسیر خود را گم می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقتصادی نبودن و نداشتن انگیزه لازم برای تولید برخی کشاورزان لازم است که کشاورزی قراردادی در کشور شکل بگیرد تا کشاورزان از فروش محصولات خود به‌قیمت توافق‌شده اطمینان داشته باشند که تحقق این امر با حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی امکان‌پذیر است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن خاطرنشان کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی سازمان تخصصی است و نباید از بیرون برای آن تصمیم‌گیری کرد و در مواردی که بخش کشاورزی با بحران روبه‌رو است این سازمان وارد عمل می‌شود که نمونه‌های خرید توافقی محصولات باقی‌مانده روی دست کشاورزان در اقصی نقاط کشور از جمله این اقدامات است.