رشد صادرات در دولت سیزدهم/ آمریکای جنوبی بازاری برای صدور خدمات فنی و مهندسی

«سید فخرالدین عامریان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: عرصه تجارت بین‌الملل دشوار است و دولت با حمایت‌های خود می‌تواند رونقی را در اقتصاد داخلی و بین‌المللی (رشد تجارت) ایجاد کند که صادرات غیرنفتی یکی از حوزه‌های اثربخش در تولید ناخالص داخلی در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند از راه‌های مختلف بر آن تاثیر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جایگزینی صادرات غیرنفتی در شرایط حال حاضر و با وجود تحریم‌های ظالمانه به یکی از ضروریات اقتصاد کشور تبدیل شده و چنانچه عزم جدی از سوی مسئولان و دولتمردان با تغییر شیوه و نگرش سازمان تحت مدیریت خود وجود داشته باشد می‌توان به‌طور صد در صد در یکی دو سال آینده شاهد تغییرات چشمگیر در حوزه صادرات غیرنفتی بود.

عامریان با اشاره به این موضوع که آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست، تصریح کرد: چنانچه بخواهیم شاهد اثرگذاری بلندمدت و بنیادی در حوزه تولید باشیم باید پس از اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی، بخش‌هایی از اقتصاد کشور که دارای مزیت می‌باشند را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش‌ها ساماندهی کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی تاکید کرد: هم‌افزایی و همکاری موثر میان بخش‌های دولتی و خصوصی یکی از الزامات انجام این مهم است که از جمله این اقدامات نیز می‌توان به تبادل هیئت‌های اقتصادی بین کشورهای هدف با تسهیل گری بخش دولتی و هموار کردن راه‌های اعزام و پذیرش بازرگانان و تجار ایرانی و خارجی اشاره کرد.

عامریان تصریح کرد: عدم آشنایی تجار ایرانی با قوانین تجاری کشورهای هدف از یک‌سو و فقدان بخش بازاریابی در بسیاری از آن کشورها ز سوی دیگر، تجار ایرانی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است.

وی در زمینه آشنایی تجار ایرانی اظهار داشت: اتاق‌های مشترک می‌توانند نقش مهم و کلیدی را ایفا و با ارائه قوانین و مقررات کشورهای هدف به بازرگانان و فعالان اقتصادی می‌توانند موانع و مشکلات موجود در این زمینه را حل و فصل کنند.

عامریان گفت: در زمینه بازاریابی محصولات ایرانی نیز وجود رایزن‌های بازرگانی مستقر در سفارتخانه کشورهای هدف می‌تواند بسیار حیاتی باشد هرچند که رایزنان می‌بایست با تعامل با اتاق‌های مشترک نسبت به بررسی و نیازسنجی کالاهای پرطرفدار و ایجاد زمینه مناسب جهت ورود تجار ایرانی به بازارهای هدف اقدام موثر کنند.