حکایت تخم مرغ‌های وارداتیِ تاریخ مصرف گذشته

در چند روز اخیر خبر‌هایی مبنی بر فروش تخم مرغ‌های تاریخ مصرف گذشته به دست ما رسید که برای پیگیری بیشتر راهی بازار شدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عمده فروشان تخم مرغ صحبت از تخم مرغ‌هایی می‌کردند که به دلیل کیفیت پایین با قیمت کمتر از مصوب به فروش می‌رسید.
موضوع را که بیشتر پیگیری کردیم متوجه شدیم در چند روز اخیر تخم مرغ‌های وارداتی ترکیه که تاریخ مصرف شان گذشته است در بازار شانه‌ای ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان به فروش رسیده است.

به گفته بنکدانان این محصول را پشتیبانی دام برایشان تامین کرده بود و به دلیل کیفیت پایین با قیمت کمتر از عرف بازار فروخته شده است.
به گفته فروشندگان تاریخ هک شده روی این تخم مرغ‌های وارداتی میلادی بوده و کمتر کسی متوجه گذر تاریخ مصرف شان شده است.
موضوع را از پشتیبانی امور دام تهران پیگیر شدیم.
سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اظهار داشت: این تخم مرغ‌ها که از ترکیه وارد ایران شد در زمان تحویل به فروشندگان دارای تاریخ مصرف بود و، چون در چند وقت اخیر زمزمه حذف ارز دولتی مطرح بوده برخی اصناف با خرید بیشتر تخم مرغ را در انبار‌ها نگهداشتند تا پس از مدتی آن را با افزایش قیمت به فروش برسانند، ولی پس از ادامه یافتن ارز تخصیص ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی این محصولات روی دستشان ماند و تاریخ مصرفشان گذشت.
آن‌ها مجبور شدند این محصولات تاریخ مصرف گذشته را با قیمتی کمتر به فروش برسانند و این موضوع باید تحت پیگرد سازمان دامپزشکی قرار بگیرد.

بابایی مدیرکل دامپزشکی استان تهران نیز دراین خصوص اظهار داشت: به موارد اندکی از این دست برخورد کرده ایم و اقدامات قانونی در این خصوص صورت گرفته است، ولی بدلیل وجود تعداد زیاد فروشندگان نظارت بر همه آن‌ها ممکن نیست و از شهروندان می‌خواهیم ضمن دقت به تاریخ مصرف تخم مرغ در هنگام خرید اگر به چنین مواردی برخورد کردند آن را با سازمان دامپزشکی کشور در میان بگذارند.
گفتنی است تخم مرغ‌های ترکیه‌ای از اوایل آذر ماه برای تنظیم بازار به کشور وارد می‌شود و تاکنون پنج هزار تن از این تخم مرغ‌ها وارد ایران شده که به گفته مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام حدود ۳۰۰ تن آن بدلیل عبور از تاریخ مصرف یا عدم رعایت نکات بهداشتی مجوز ورود به بازار دریافت نکرده است.
نکته دیگر اینکه این تخم مرغ‌ها با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود.