مرغ وارد نشد، گوشت وارد نشود

یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «مرغ وارد کشور نشده و بازار آن هم به آرامش رسیده است.»یک مسئول در اتحادیه دامداران هم عنوان می‌کند: «ما خواهان ممنوعیت واردات گوشت قرمز هستیم و قول می‌دهیم با فراهم کردن شرایط، قیمت گوشت قرمز را کاهش دهیم.» این جدیدترین نقل قول‌هایی است که در بازار مرغ و گوشت از سوی مسئولان مطرح شده است.اما چه اتفاقی رخ داد که این روزها موضوع گوشت و مرغ به بحث روز تبدیل شد؟

واردات مرغ یعنی سرشکستگی
حدود یک ماه پیش قیمت مرغ اوج گرفت و هر کیلو مرغ فراتر از 17 هزار تومان رفت.در این شرایط بود که سازمان حمایت صحبت از واردات مرغ کرد و اعلام نمود تا زمانی که واردات صورت نگیرد بازار آرام نخواهد شد، در حالی که رئیس سازمان حمایت چنین اظهارنظری کرد، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که واردات مرغ برای کشور کسر‌ شأن است چرا که تولید مرغ به اندازه است. وی در مصاحبه اختصاصی که با روزنامه ایران به مناسبت هفته دولت داشت درباره واردات مرغ و اینکه برخی‌ها می‌گویند مرغ وارد کشور شده است، گفته بود: واردات مرغ برای ما سرشکستگی است. علتش هم این است که تأمین ارز با محدودیت‌هایی روبه‌رو است لذا واردات مرغ در اولویت ما نیست.

یک دانه مرغ هم نیامد
یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش عنوان نشود درباره اینکه تاکنون چه میزان مرغ وارد کشور شده است به «ایران» گفت: تاکنون یک قطعه مرغ هم وارد نشده و تمام صحبت‌ها در مورد واردات این محصول شایعه است. وی با بیان اینکه در تولید مرغ هیچ مشکل و بحرانی وجود ندارد و می‌توان تولید و تقاضا را هماهنگ کرد، افزود: قیمت مرغ روند کاهشی دارد و بزودی به قیمت مصوب 12900 تومان نزدیک می‌شود.

منظور واردات نهاده بود
این مسئول درباره اینکه اگر واردات مرغ صورت نگرفته چرا وزیر صمت اعلام کرده به واردکنندگان مرغ ارز نیمایی داده می‌شود، گفت: منظور وزیر صنعت، معدن و تجارت نهاده‌های دامی بوده است در غیر این صورت واردات مرغ با ارز نیما بسیار گران تمام می‌شود. وی افزود: با واردات واکسن، تأمین نهاده‌ها و عبور از گرما شرایط تولید بهبود یافته است و دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. مشاهدات عینی ما از بازار نشان می‌دهد که با گذر زمان قیمت مرغ کاهشی شده است و دیگر شاهد التهاب قیمت نیستیم. در حال حاضر قیمت مرغ حدود 13 هزار و 500 تومان است. اما در مورد قیمت گوشت قرمز اظهارنظرها بسیار متفاوت است. فعالان این حوزه خواهان توقف واردات گوشت هستند و می‌گویند تولیدات داخلی جوابگوی نیاز بازار است. ماجرای گوشت به اواخر سال گذشته برمی گردد.

چه گذشت؟
بهمن ماه سال 97 بود که زمزمه کاهش و گرانی گوشت قرمز در بازار شنیده شد. وقتی دلایل این موضوع را رصد کردیم متوجه شدیم که حجم قابل‌توجهی دام از کشور خارج شده است. کشورهای همسایه بعد از اینکه قیمت ارز در ایران افزایش یافت و ریال در مسیر کاهش بود برای خرید دام از دامداران اقدام کردند و توانستند با خرید انبوه دام بازار گوشت داخلی را تحت تأثیر قرار دهند.

قیمت‌ها یکی شد
در آن برهه دولت نسبت به واردات گوشت و دام زنده اقدام کرد. گوشت یخ‌زده بسته‌بندی را که بعضاً 2 تا 3 کیلو بود مردم می‌توانستند با قیمت 29 هزار تومان بخرند و گوشت گرم هم بین 46 تا 48 هزار تومان به فروش می‌رسید. اما صف طولانی برای خرید گوشت و فساد و رانتی که ایجاد شد دولت تصمیم گرفت گوشت وارداتی را از طریق مباشران خود عرضه کند. با نزدیک شدن قیمت گوشت داخلی و وارداتی دیگر عطش برای خرید نیست و بازار به آرامش رسیده است. اما اکنون اتحادیه دامداران خواستار توقف واردات گوشت شدند و به‌صورت رسمی از دولت خواستند که واردات متوقف شود و تولیدات داخلی جایگزین گوشت و دام وارداتی شود.

تضمین دهید تا واردات را متوقف کنیم
عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار در برابر خواسته دامداران به این جمله بسنده کرد که اگر تضمین‌های لازم را بدهید واردات را متوقف می‌کنیم. ما در قبال معاش مردم مسئول هستیم لذا زمانی توقف واردات صورت خواهد گرفت که از وضعیت عرضه گوشت داخلی و کنترل قیمت‌ها اطمینان پیدا کنیم. با دادن تضمین‌های لازم وزارت صمت اصرار به واردات گوشت قرمز و دام ندارد.

گوشت 75 هزار تومانی
سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران هم درباره خواسته دامداران به «ایران» گفت: اگر دولت با ما همکاری کند واردات را متوقف می‌کنیم چرا که تولیدات داخلی جوابگوست و قیمت‌ها هم کاهشی خواهد شد. وی ادامه داد: در صورت توقف واردات، قیمت گوشت گوساله بین 75 تا 85 هزار تومان خواهد شد و قیمت گوشت گوسفندی هم در نهایت 85 تا 90 هزار تومان می‌شود. در این میان قیمت هر کیلو دام زنده 32 هزار تومان خواهد بود.

واردات 180 هزار تنی
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه ما خواهان مدیریت بازار گوشت هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر تولید داخلی 840 هزار تن و واردات 180 هزار تن است. با این توضیح مصرف سالانه کشور برای هر نفر 12 کیلو و 400 گرم است. با این حجم از مصرف، رسیدن به خودکفایی و جلوگیری از واردات ضروری است.

مردم گوشت را 50 درصد گرانتر می‌خرند
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم گوشت را 40 تا 50 درصد گرانتر خریداری می‌کنند، اذعان داشت: قیمت گوشت از محل تولید تا عرضه تفاوت زیادی دارد که سود آن عاید واسطه‌ها و دلالان می‌شود، این در حالی است که اگر تشکل‌ها وارد میدان شوند می‌توانند واسطه‌ها را حذف کنند. تمام این اتفاقات به شرطی رخ می‌دهد که دولت به اختیارعمل میدان دهد.

دامدار به سود 10 درصدی قانع است
سلطانی سروستانی گفت که من به نمایندگی از یک میلیون و 350 هزار فعال در حوزه دامداری صحبت می‌کنم، لذا وقتی دامدار به سود 10 درصدی قانع است چرا نباید نسبت به حذف واسطه‌ها اقدام کنیم. واسطه‌ها با دادن پیش پرداخت به دامدار، ارائه علوفه به افرادی که توان خرید ندارند و…. دام‌ها را خریداری می‌کنند و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند. ما باید به سمت حذف اینگونه افراد برویم. وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گوشت بالای 105 هزار تومان است و این انصاف نیست، افزود: چرا دام کیلویی 32 تا 42 هزار تومان، 125 هزار تومان فروخته می‌شود؟