کاهش ۱۱ درصدی حجم آب موجود درسدها

تهران- ایرنا- حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا ۳۰ فروردین ماه امسال با کاهش ۱۱ درصدی روبرو شده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وضعیت بارش‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) چندان مناسب نبود و در عین حال از پراکندگی مناسبی هم برخوردار نبود.

درحالی که برخی مناطق کشور از بارش های به نسبت خوبی برخودارشدند، در برخی نقاط دیگر بارش‌ها خوب نبود.

امسال بارش‌ها در مجموع نسبت به سال قبل مناسب نبوده است.

تازه ترین گزارش مرکز پایش و هشدار خشکسالی نیز نشان از آن دارد که بارش‌های سال آبی جاری نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۲۹.۴ درصدی دارد این کاهش بارش اثر مستقیم بر موجودی سدها دارد.

حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ فروردین به ۲۶ میلیارد و ۲۷ میلیون متر مکعب رسیده و این درحالی است که در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) این میزان ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب بوده که ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کل آب ورودی به سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا ۳۰ فروردین ۲۱ میلیارد و ۱۳ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با ۲۱ میلیارد و ۷۷ میلیون متر مکعب سال آبی پارسال ۳ درصد کاهش یافته است.

میزان خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ فروردین ۱۴ میلیارد و ۱۱ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با خروجی پارسال آبی که ۱۹ میلیارد و ۴۵ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۲۷ درصدی دارد و تا ۳۰ فروردین ماه ۵۲ درصد از ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد متر مکعبی سدهای کشور پربوده است.

سدهای ۵ گانه تهران نسبت به پارسال ۳۶ درصد کاهش دارند

موجودی آب سدهای ۵ گانه تهران تا ۳۰ فروردین ۴۷۹ میلیون متر مکعب گزارش شده که در مقایسه با سال آبی پارسال ۳۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

اکنون ۲۵ درصد سدهای ۵ گانه تهران پرآب هستند که ضرورت دارد برای عبور از فصل گرم تدابیر مدیریت مصرف جدی گرفته شود.

سدهای ۱۰ گانه خوزستان نسبت به پارسال ۱۰ درصد کاهش دارند

سدهای ۱۰ گانه استان خوزستان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰) تا ۳۰ فروردین ۱۳ میلیارد و ۸۹۹ میلیون متر مکعب آب داشته اند که نسبت به سال آبی پارسال فقط ۱۰درصد کاهش یافته است.