شیر و مرغ وزیر جهاد را به مجلس کشاند

وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به برخی سؤالات نمایندگان به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی روز سه‌شنبه برای پاسخگویی به برخی سؤالات نمایندگان به مجلس می‌رود. ظاهراً در سؤالات موضوع مربوط به شیوع آنفولانزای مرغی و خسارت به مرغداران و خرید تضمینی شیر و لبنیات و واردات بی‌رویه برنج، قیمت و قاچاق میوه، وجود دارد. موضوعاتی که این روزها سر صحبت بسیاری از محافل عمومی و رسانه‌ای است.

از موضوعات مهم دیگر بحث واردات بی‌رویه برنج بود که قرار بر این بود که امسال هیچ‌گونه وارداتی صورت نگیرد. بنا بر آمار گمرک در فروردین سال جاری 46 هزار تن برنج به ارزش 48 میلیون دلار به کشور واردشده است. این در حالی است که قرار بر این بوده که واردات برنج در سال جاری صورت نگیرد؛ چراکه این امر ضربه به تولیدکنندگان و کشاورزان می‌زند. هرچند پیرامون این موضوع پیش‌تر نیز نمایندگان ورود کرده‌اند ولی واردات برنج همچنان در ابهام است و وزارت جهاد واردات بی‌رویه برنج را قبول نمی‌کند. این در حالی است که برنج خارجی در حال حاضر جزو ارزان‌ترین اقلام کالایی در بازار است. مدتی بانک‌ها هم به جرگه واردکنندگان برنج واردشده‌اند که البته آن‌هم معلوم نشد به چه صورت و با چه نیست تجاری وارد این عرصه شده‌اند. به‌هرحال این بار هم در لیست سؤالات از وزیر بحث واردات برنج به چشم می‌خورد.

بی‌سامانی بازار میوه هم موضوع جدیدی نیست. به‌خصوص واردات میوه‌های خارجی که مدت‌ها موردبحث واقع‌شده است که برخی اقلام میوه چگونه به‌صورت قاچاق به کشور می‌شوند؟ از آن گذشته میوه‌های داخلی و سردرختی که باقیمت‌های نجومی در مغازه‌ها به چشم می‌خورد و باورش هم سخت است که با این مقدار از کشاورزان خریده شده باشد. البته این موضوع جدید و مختص امسال نیست بلکه چون مسئولیت تنظیم بازار از وزارت صنعت به وزارت جهاد محول شده است در این زمینه صحبت بسیار است. پیش‌تر هم گفته می‌شد که وزارت جهاد از عهده طرح انتزاع بر‌نمی‌آید. به نظر می‌رسد که در این جلسه هم بیشتر نمایندگان بر این موضوع می‌خواهند تمرکز کنند.

از دیگر موضوعات، موضوع آنفولانزای مرغی و خسارت به مرغداران است که باوجودی که قرار است که دولت بخشی از خسارت مرغداران را جبران کند بااین‌حال برخی دولت را ناتوان در جبران این خسارت می‌دانند. دیروز هم اعلام شد که ایران از آنفولانزای طیور پاک‌شده است بااین‌حال پایین آمدن قیمت مرغ و کاهش صادرات ضربه دیگری برای مرغداری‌ها بود. عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس به موج گفته بود که قرار شد دولت مبلغی را برای مرغ‌های غیر درشت بدهد و تا کیلویی 300 تومان هم تقبل کردند. اقداماتی هم انجام‌شده است ولی کافی نیست. باید خسارت مرغداری‌ها برآورد شود و از آن‌ها حمایت به عمل بیاید.

بااین‌حال به نظر می‌رسد که بازار مرغ و طیور تا آبان ماه به حالت اولیه برنگردد.

شیر و خرید تضمینی آن‌هم سریال طاقت‌فرسا و خسته‌کننده بازار شده است؛ چراکه دعوای دامداران و وزارت جهاد قرار نیست پایان یابد. از طرفی باوجود انکار دولت قیمت لبنیات و شیر قطره‌چکانی در حال افزایش است و احتمالاً ممکن است که موضوع یارانه دامداران و افزایش قیمت شیر تا مدت‌ها حل‌نشده باقی بماند.

از دیگر موضوعات مورد سؤال از وزیر کشاورزی مشکلات مربوط به بیمه کشاورزان و پرداخت هزینه به خسارت دیدگان از سرما و خشک‌سالی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و مسائل مربوط به آن است که در فهرست سؤالات نمایندگان آن‌طور که سید محمد سادات ابراهیمی، دبیر کمیسیون کشاورزی به موج گفته است دیده می‌شود.

باید دید که پاسخگویی وزیر جهاد به نمایندگان در روز سه‌شنبه چگونه خواهد بود و طرح انتزاع هم به کجا خواهد کشید؟