نرخ هر کیلو مرغ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار مرغ در ثبات نسبی به سر می‌برد، اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان است.وی افزود: در حال حاضر در برخی استان‌ها مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و در برخی مواقع مرغداران در فروش دچار چالش‌هایی هستند که انتظار می‌رود دولت همانند مواقعی که قیمت بالاست و با استفاده از اهرم‌های مختلف فشار می‌آورد تا مرغدار مرغ را با نرخ مصوب عرضه کند، در شرایط فعلی به تعهدات خود عمل کند و مرغ را با نرخ مصوب از آن‌ها خریداری کند.

اسداله نژاد فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۲۵ هزار تومان به بهانه‌های مختلف را تخلف دانست و گفت: دستگاه‌های مربوط باید از چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

این مقام ‌مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مولفه‌های تولید، روز گذشته در نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر قیمت مرغ اصلاح نشود، بازار دچار چالش و بحران خواهد شد چرا که قیمت مصوب کنجاله سویا ۱۵ درصد و ذرت ۱۴ درصد توسط کارگروه تنظیم بازار بعد از اعلام نرخ مصوب افزایش داشته است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: گرچه روز گذشته ۷۰۰ تومان نرخ هر قطعه جوجه یکروزه کاهش داشته، اما کماکان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود که این عوامل در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، اظهار کرد: گرچه مسئولان دولتی اذعان می‌کنند که ۱۰۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین‌ می شود، اما سهمیه اختصاصی ملاک نیست و آنچه حائز اهمیت است میزان نهاده‌ای که مرغدار در طول دوره پرورش نیاز دارد که از دیدگاه دولت با تامین ۴ کیلو نهاده به ازای هر قطعه می‌گوید که ۱۰۰ درصد نهاده را تامین‌کرده، درحالیکه این میزان جوابگوی یک دوره پرورش نیست.

اسداله نژاد قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار سیاه را ۳ هزار و ۸۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۹ تا ۱۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با تامین بخش اعظم نهاده از طریق سامانه بازارگاه، قیمت در بازار آزاد کاهش چشمگیری داشته است.

این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: اگر ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب تامین و اصلاح قیمت مصوب مرغ صورت گیرد، در بازار بحران و تنشی نخواهیم داشت، در غیر این صورت بحران بازار بیش از مقطع فعلی است.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در تامین مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با وجود آنکه جوجه ریزی‌های فعلی ۴۵ روز بعد به بازار عرضه می‌شود، از این رو تا بازار شب عید یکبار دیگر باید در واحد‌ها جوجه ریزی شود که بدین ترتیب اگر دولت به تعهدات خود در تامین نهاده عمل کند و قیمت مصوب بر مبنای مولفه‌های تولید اصلاح شود، مشکلی در تامین مرغ بازار شب عید نخواهیم داشت.