نرخ هر کیلو مرغ به ۲۰ هزار تومان رسید

وی افزود: با توجه به توزیع نهاده و میزان جوجه تولیدی پیش بینی می شود که تغییرات خاصی در بازار مرغ طی روزهای آتی اتفاق نیفتد.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های تولید، مرغداران انتظار دارند که هر چه سریع تر قیمت واقعی مرغ اعلام شود، ضمن آنکه پشتیبانی امور دام با خرید مازاد مرغ از سطح بازار به تعادل قیمت کمک کند.

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر مرغداران موظفند به همان میزانی که نهاده دریافت می کنند، گوشت مرغ با نرخ مصوب در اختیار پشتیبانی امور دام قرار دهند.

وی قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۸ تا ۹ هزار تومان و ذرت داخلی را ۳ هزار و ۹۰۰ تا ۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار پیش بینی می شود که عرضه مرغ بیش از تقاضا باشد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه نرخ فعلی مرغ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه بخش اعظم نهاده مرغ‌هایی که هم اکنون روانه بازار می‌شود، از بازار آزاد تامین شده است، نرخ مصوب فعلی جوابگو نیست.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با تامین ۱۰۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز مرغدار، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده حدود ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کمالی سروستانی از انحصار در واردات نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: واردات ذرت و کنجاله سویا توسط ۱۰ تا ۱۲ نفر صورت می‌گیرد که با این وجود این افراد بازار را در دست خود گرفتند، هر چند پشتیبانی امور دام نقش پررنگی در واردات دارد که این امر به تنظیم بازار کمک‌می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرغداران نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارند، گفت: هم اکنون ۲۳ هزار مرغدار مشغول تولید مرغ هستند که به هیچ عنوان انحصار قیمت را در اختیار ندارند و کشتارکننده‌های مرغ در بازار نقش اساسی دارند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: اگر روال توزیع نهاده دامی و مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب ادامه یابد، روند نزولی قیمت مرغ در بازار ادامه دار خواهد شد.

وی در پایان آینده بازار مرغ را در گرو نهاده‌های دامی دانست و گفت: با تامین ذرت و کنجاله مورد نیاز با نرخ مصوب، تولیدکنندگان مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌کنند.